خرید ویلا، زمین - باغ

تهران - دماوند  
شنبه 24 شهریور 1397

اغلب عملیات لازم الاجرا برای حفظ طراوت و نگهداری باغ در هر فصل متفاوت می باشد و بستگی به مراحل رشد و شرایط محیطی دارد.

عملیات لازم برای مراقبت از باغ در پاییز و زمستان به منظور آمادگی مقابله با شرایط جوی نا مساعد می باشد که برای انجام آن ها به نحو احسن باید قبل از هرکاری از سلامت ابزارآلات و تجهیزات مورد نیاز باغ اطمینان به دست بیاوریم.

تعدادی از عملیات لازم برای مراقبت از باغ در پاییز و زمستان در زیر توضیح داده شده است:

منتقل کردن گیاهان  علفی چند ساله حساس به گلدان

شمعدانی ها و مارگریت ها مثال هایی برای گیاهان چندساله ی علفی حساس می باشد. قبل از این که اولین یخبندان باعث آسیب به آن ها شود باید آن ها را از زمین خارج کنید و به گلدان انتقال دهید سپس گلدان ها را در گلخانه قرار دهید. ممکن است برخی افراد فضای کافی یا گلخانه در دسترس نداشته باشند که به این دسته از افراد توصیه می شود قلمه تهیه کنند.

بیرون آوردن پیاز های حساس از زمین

اگر شما در مناطق سردسیر زندگی می کنید که خاک سنگین هم دارند باید پیازهای حساس نهفته در خاک مانند پیاز گلایل را قبل از شروع سرمای شدید از زمین خارج کنید و در جایی نگه دارید که از سرما در امان باشند. حتما در هر ماه یک بار پیاز ها را بررسی کنید تا در معرض پوسیدگی نباشند.

مراقبت از برخی بوته ها

بر خلاف تعدادی از گیاهان بوته ای که تا حدودی می توانند سرما را تحمل کنند، گیاهان بوته ای دیگری هم وجود دارند که حساسیت زیادی به سرما دارند. برای محافظت از این نوع گیاهان بوته ای، باید آن ها را در موقعیتی با لایه ای از شبکه بادشکن به شکل خطی با پارچه یا نایلون مخصوص که توسط میله هایی محکم نگه داشته شده اند قرار دهید.

بستن گیاهان آویز

پس از بررسی متوجه می شوید که تمامی بوته ها نیاز به بسته شدن دارند، اما هر کدام نحوه ی خاص خود را دارند. برای بوته هایی با مقاومت کمتر مثل یاس بنفش وحشی از دو لایه پارچه مخصوص استفاده کنید. برای گیاهان بالا رونده از لایه ای عایق متشکل از برگ و پوشال نگهداری شده در مکانی با شبکه ای توری که با مش ریز نگهداری شده باشند، احتیاج خواهند داشت.

هرس

شاخه های بلند و معلق مانند بوته های رز، در صورتی که قسمت هایی از آن ها در برابر تابش خورشید قرار داشته باشند باید حدودا یک سوم از آن شاخه قبل از فرا رسیدن سرما هرس شود در غیر این صورت ریشه ها ضعیف می شوند.

کاشت گیاهان جدید

در صورتی که بخواهید درختان، بوته ها و گیاهان پرچینی ریشه لخت جدیدی بکارید فصل سرما که فصل خواب نامیده می شود زمان بسیاری مناسبی می باشد.

محافظت از گلدان ها

برخی از گلدان ها به یخ زدگی مقاومند و با شروع فصول سرد ساز نیاز به نگهداری خاصی ندارند، اما تعدادی از گلدان ها ضعیف هستند که در مقابل سرما نیاز به نگهداری دارند. برای نگهداری از این گلدان ها، آن ها را با نایلون های پلی اتیلن حباب دار می پوشانیم که از یخ زدگی کمپوست جلوگیری کنیم و گیاهان آن را با دو لایه پارچه بسته بندی و محافظت می کنیم. نکته ی مهمی که باید به آن توجه کنید در نظر گرفتن فضایی خالی برای آبیاری گیاهان می باشد.

پیچیدن و بسته بندی مخروطیان

برای محافظت از گونه های مخروطیان باید آن ها را با شبکه توری و یا قطعه ای از ریسمان به دور آنها محافظت کنیم تا شاخه های آن ها به وسیله باران شدید یا برف از هم باز نشوند. برای مخروطیان پر چینی هم باید پیش از آسیب دیدن شاخه هایشان  برف تکانی شوند.

بررسی تیرک های قیم و بندها

اغلب گیاهان بالارونده و درختان ضعیف تر باید به تیرک های نگهدارنده (قیم) بسته شوند. باید در شروع فصول سرما دائما مورد بررسی قرار بگیرند تا از آسیب دیدن آن ها جلوگیری شود و از ایمن بودن آن ها اطمینان حاصل کنیم.

مراقبت از گیاهان باغ صخره ای

 پاییز و زمستان نسبت به فصول دیگر رطوبت بیشتری دارند که این رطوبت ممکن است به گیاهان پرزدار مثل گیاهان موجود در باغ صخره ای آسیب برساند. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید آن ها را با پوششی از یک کلاهک درباز و یا صفحه ای شیشه ای که روی پایه ای از آجر نگه داشته شده است مراقبت کنید.

اصلاح چمن

یک سری عملیات برای اصلاح و نگهداری چمن مانند میخ کوبی (سوراخ نمودن)، ایجاد شکاف و همچنین مرمت اساسی چمن ها وجود دارد که بهترین زمان برای انجام آنها در شروع پاییز می باشد. برای مثال کوتاهی چمن را در بهترین زمان آن یعنی زمانی که رشد چمن متوقف می شود انجام دهید.

برگ های خزان شده

برگریزانی که در پاییز انجام می شود ممکن است باعث خفگی چمن ها در ابتدای زمستان شود که می توانیم با جمع کردن آن ها در طول پاییز، از این اتفاق جلوگیری کنیم.

برکه ها

روی برکه ها پوششی توری قرار دهید که برگ های خزان روی آن بریزند و برای جلوگیری از فاسد شدن آب و خزه بستن برگ های روی آن را هر چند وقت یکبار جمع کنید. در صورتی که ماهی در برکه وجود داشته باشد و یا اگر قصد داشته باشید از یخ زدن برکه جلوگیری کنیم باید در آن پمپ برکه یا هیتر مخصوصی قرار دهید و یا حفره ای مخصوص برای جریان آب گرم تعبیه کنید.

نظافت پاییزه

برای کوتاه کردن گیاهان حاشیه ای نباید آن ها را به مقدار زیادی کوتاه کنید بلکه اندازه ی آن ها باید طوری باشد که در فصل زمستان گیاهان بالای سطح آب قرار داشته باشند.

برداشتن پرده سایه انداز (شید)

شید روی سطح گلخانه را حذف کنید و یا آن را در مدت زمان فصول سرد کنار بزنید.

عایق بندی

اگر بخواهید هزینه ی گرم کردن گلخانه را کمتر کنید می توانید روی سقف گلخانه را با نایلون های حباب دار عایق (پلی اتیلن) بپوشانید که باعث حفظ گرمای بیشتر گلخانه می شود. اگر از وسایل گرمایشی برای گلخانه استفاده می کنید قبل از رسیدن فصول سرد از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید. اگر با نایلون گلخانه را عایق نکنید نیاز به گرمای بیشتری دارد.

نظافت گلخانه

پیش از فرا رسیدن پاییز یا اوایل آن، تمامی لوازم گلخانه را جابجا و تاسیسات، قفسه ها و کف آن را به وسیله مواد ضد عفونی کننده مختص پیشگیری از حمله آفات و بیماری ها پاک کنید. گلدان های گیاهان باقی مانده مانند گل ها و برگ های زرد و رنگ پریده و سطح خاک آنها را تمیز و گند زدایی نمایید، تا به کم شدن بیماری های قارچی مولد بوتریتیس در طی فصول سرد کمک کنید.

 

پیشگیری از پیدایش آفات و بیماری

پای گیاهان و محصولات میوه، برگ هایی ریخته می شود که باید به منظور پیشگیری از حمله آفات حتما قبل از پاییز و زمستان جمع آوری شوند تا سالم بمانند. با بستن طناب و نوار که به گریس آغشته شده باشند می توانید از بالارفتن حشرات بی بال ماده ممانعت کنید زیرا این حشرات معمولا برای تخم گذاری به بالای درخت می روند.