خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - ایزدشهر  
شنبه 10 شهریور 1397

یکی از مهمترین مسائل در زمان خرید ویلا، توجه به زاویه تابش آفتاب به آن می باشد. اگر این زاویه مطلوب و مناسب بود می توانیم بگوییم این ویلا نورگیر خوبی دارد و ویلایی است که مورد پسند اکثر افراد قرار می گیرد.

با خواندن این مقاله می توانید با انواع ویلا و جهت تابش خورشید به آن( شمالی، جنوبی و ...)آشنا شوید و بتوانید ویلای ایده آلی از جهت نورگیر خریداری کنید.

نحوه ی تشخیص جهت ویلا

ما این مسئله را با مثالی برای شما توضیح می دهیم، تصور کنید در کوچه ای ایستادید و در دو طرف شما ویلا وجود دارد، چنانچه به جهت شمال ایستاده باشید ویلاهای روبروی شما ویلاهای شمالی و ویلاهای واقع شده در پشت سرتان، ویلاهای جنوبی نامیده می شوند.

مشخص کردن جهت ویلا به روشی ساده تر هم امکان پذیر می باشد. همه ی ما آگاهی داریم که خورشید از شرق طلوع می کند، اگر صبح دست راستتان را به طرف خورشید بگیرید در این صورت روبروی شما شمال، پشت سر جنوب و دست چپ شما به طرف غرب می باشد.

چنانچه در کوچه ای ایستاده بودید و سمت شمال شما انتهای کوچه و پشت سرتان ادامه کوچه بود ویلاهای موجود در راست و چپ شما، ویلاهای شرقی و غربی نامیده می شوند.

باید به این نکته هم توجه داشته باشید که بعضی از ویلاها دو نبش هستند، به بیانی دیگر از سمتی شمالی - جنوبی و از طرف دیگر شرقی - غربی هستند.

زمانی که ویلای مد نظر را بازدید می کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که اغلب ویلاهای جنوبی بهترین نورگیر را دارند و از دو جهت شمال و جنوب نور را به صورت مستقیم دریافت می کنند. به همین دلیل احتیاجی به دریافت نور غیر مستقیم مانند پاسیو ندارند. اما در ویلا شمالی نورگیر مطلوبی را شاهد نیستیم و حداقلی از انتظارات ما برآورده می شود. به این دلیل که ویلای شمالی از هر دو جهت نور مستقیم دریافت نمی کند و نور دریافتی آن از سمت شمال، غیر مستقیم است. به همین خاطر اغلب در ساخت ویلاهای شمالی از پاسیو یا نورگیر استفاده می کنند. البته باید این مسئله را هم بدانید که انرژی گرمایی و روشنایی ویلاهای شمالی متوسط است اما این میزان در ویلاهای جنوبی بسیار بیشتر است به همین خاطر ویلاهای جنوبی قیمت بیشتری دارند.

ویلاهای شمالی طبق مطالبی که گفته شد نورگیر متوسطی دارند اما این میزان نور دریافتی در ویلاهای شرقی و غربی به شدت کمتر است. نکته بسیار مهم در مورد ویلاهای غربی و شرقی این است که در فصل های متفاوت نور را با شدت آزار دهنده ای فقط از یک جهت دریافت می کنند و برخلاف شدت، روشنایی زیادی ندارد. پس بهتر است انتخاب شما یک ویلای شمالی یا جنوبی برای خرید باشد.

بعضی از افراد معتقدند عدم دریافت نور یکسان در مناطق مختلف ویلا بهتر است. برای مثال بر این باورند که آشپزخانه باید نور متعادل و متوسطی را دریافت کند که این بدین معناست که آشپزخانه باید نور شمالی داشته باشد و ویلاهایی که آشپزخانه آن ها در جهت شمال قرار دارند برای خرید در اولویت هستند. این قاعده در صورتی است که در هیچ سمت دیگر ویلا نور متوسط و ایده آلی تابیده نشوند که در بعضی موارد مشاهده می کنیم آشپزخانه با این که در سمت غرب قرار دارد همان میزان نور را دریافت می کند.
 جدا از مسئله نورگیر به دلیل اشراف کامل به ورودی و حیاط از داخل ویلاهای شمالی برخی بر این باورند که این نوع ویلاها امنیت بیشتری دارند.

خرید ویلای جنوبی بهترین انتخاب

نور تابیده شده از جهت جنوب دارای انرژی گرمایی ایده آل، روشنایی مناسب است که باعث می شود بسیاری از افرادی ویلای جنوبی را بهترین انتخاب برای خرید ویلا می دانند.

بر خلاف ویلاهای جنوبی، نور تابیده شده به ویلاهای شرقی همان نور صبح می باشد که دارای روشنایی نه چندان خوب و انرژی گرمایی پایین است.

نور غرب یک نور آزار دهنده است و مانند نور شرقی در تمام طول روز احساس نمی شود و تنها در ساعاتی مشخص درک می شوند. نکته ی قابل توجه این جاست که ویلاهای شرقی - غربی هم نورگیر مناسبی ندارند.

نورگیری ویلا تنها به جهت جغرافیایی آن بستگی ندارد و اگر در مناطق با تراکم بالا، ویلا خریداری کنید تراکم ساخت ویلا و ساختمان های چند طبقه، نورگیر بودن ملک را تحت شعاع خود قرار می دهد.