خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - نوشهر  
چهارشنبه 07 شهریور 1397

معنای لغوی معاوضه، مبادله ی دو محصول یا کالای همسطح و معادل یکدیگر می باشد که از زمان های قدیم بین مردم رواج داشت و در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت ملک، بازهم مورد استقبال قرار گرفته است.

امروزه معاوضه ویلا طرفداران خاص خود را پیدا کرده و با عناوین تهاتر یا جابجایی ویلا نیز آن را می نامند. در حال حاضر شاهد این نوع از معامله در مناطق شمالی کشور می باشیم. معاوضه ویلا بیشتر با آپارتمان مسکونی یا ملک تجاری در شهرهای بزرگ مثل تهران می باشد. البته افرادی که می خواهند ویلای خود را معاوضه کنند بیشتر تمایل به معاوضه با ملک و آپارتمان مسکونی دارند و خودرو و ملک تجاری پس از آن ها قرار دارد.

در صورتی که بخواهید ویلایی را معاوضه کنید باید با ملک مشابهی این کار را انجام دهید که قیمت برابری داشته باشند، اما در بعضی موارد طبق توافق دو طرف قرار داد، در صورتی که قیمت ها برابر نباشد مبلغ ما به التفاوت پرداخت می شود.

در دوره ای که فراز و نشیب اقتصادی، کاهش ارزش وجه رایج و رکود خرید و فروش مسکن را شاهد هستیم، معاوضه اثرات مثبتی را در پی دارد که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم:

  • افزایش رونق معاملات ملک در زمان رکود
  • حفظ ارزش وجه رایج هنگام تورم بازار ملک
  • تضمین و اعتماد معامله
  • معامله ملک طبق ارزش واقعی آن
  • جلوگیری از اتلاف زمان و انرژی

برخی افراد هستند که تمایل به معاوضه ملک در مناطق دیگر ایران با ویلا در شمال ایران دارند که تعداد معدودی از مالکان ویلا این نوع از معاوضه را می پذیرند و بیشتر تمایل به معاوضه ویلا خود با ملک در تهران و نهایتا کرج را دارند یا برخی از آن ها مایل به معاوضه با ویلایی در همان منطقه هستند.

آپارتمان مسکونی در تهران و ملک تجاری مواردی است که اکثر ویلا داران در شمال حاضر به جابجایی و تهاتر با آن هستند و مواردی که مشاوران املاک با رضایت و هماهنگی طرفین چنین معاوضه و تنهاتری را انجام داده اند.

مبایعه نامه نوشته شده برای معاوضه ویلا، تفاوتی در نوع نوشتاری با مبایعه نامه معامله عادی ملک ندارد اما برای معاوضه باید دو مبایعه نامه تهیه شود. برای نمونه فردی ملک مسکونی در تهران به ارزش 1 میلیارد دارد و متقاضی معاوضه آن با ویلا در شمال به همین قیمت می باشد، در این صورت یک مبایعه نامه فروش ملک با خریدار (فروشنده ویلا) و فروشنده (ملک تهران) تنظیم و مبایعه نامه دیگر را بالعکس این نمونه تهیه می کنیم و معامله انجام می شود.

در پاره ای از موارد که تعداد آن ها زیاد هم نیست معاوضه ویلا در شمال با ملک مسکونی یا زمین در شهرهایی جز تهران که قیمت متفاوتی دارند، انجام میشود و قیمت گذاری موردی که قیمت کمتری دارد با توافق طرفین معامله صورت می گیرد و با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد مبایعه نامه ها نوشته شده و طرفین معامله با پرداخت ما به التفاوت و درج آن در قولنامه، اقدام به هم ارزشی در حضور کارشناس مربوطه می کنند.

ویلاهای منطقه