خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - نور  
چهارشنبه 31 مرداد 1397

یکی از سبک های طراحی و ساخت نمای بیرونی در یک ساختمان، نمای رومی میباشد که از سبک کلاسیک یونان و روم الگو برداری شده است. ایده اصلی بسیاری از سبک ها، نمای رومی بوده که می توانیم به سبک نئوکلاسیک از اواسط سده 19 میلادی اشاره کنیم که مسبب بازسازی یونان در سده 20 شد. معماری کلاسیک برای به کارگیری ستون در ادوار مختلف، شیوه های گوناگونی مانند دوریک، یونیک و قرنتی دارا بوده است. بعضی از ساختمان ها با امکانات داخلی پیشرفته و امروزی، پوسته ای کلاسیک دارند که به این سبک نئوکلاسیک گفته می شود و با سبک کلاسیک متفاوت است.

ویژگی های نمای رومی

  • اجرای قوس ها به صورت گرد و پهن (با عرض بالا)
  • به کاربردن قوس های بزرگ و درشت با نقشهای محدب و با ظرافت
  • اجرای ستون ها به شیوه قرنتی، یونیک و دوریک
  • دیوار های نما به شکل ستون های زینتی عمل می کنند.
  • استفاده از ستون های دایره ای شکل و عدم استفاده از  ستون ها با برشگاه زاویه دار
  • به کاربردن سرستونهای کله گاوی
  • به کاربردن پا ستون، اشکال گوناگون کتیبه، هلال، گلویی ها، قاب پنجره و ….

برای نمای رومی استفاده از سنگ مناسب تر است یا سیمان ؟

این سوال را بدون در نظر داشتن موارد تاثیرگذاری مثل کیفیت، مصالح مورد استفاده و در دسترس منطقه ی بومی، قیمت، آب و هوای منطقه ای که ویلا در آن قرار دارد و … نمی توان پاسخ داد. اگر بخواهیم از لحاظ کیفیت بررسی کنیم مسلما استفاده از سنگ در نمای رومی ویلا بسیار مناسب تر است اما اگر مسئله قیمت برای شما مهم باشد بهتر است از سیمان در نمای رومی استفاده کنید. منظور از توجه به اقلیم منطقه این است که مثلا اگر ویلا یا ساختمان شما در مکان هایی مثل استان مرکزی، لرستان و اصفهان قرار دارد و این استان ها از تولیدکنندگان سنگ نما می باشند بهتر است از سنگ در نمای ویلا استفاده کنید. در اجرای نمای ویلاها، امکان استفاده از سیمان سفید وجود دارد. در کل پیاده سازی نماهایی از این قبیل، نیازمند تبحر بالایی می باشد اما با توجه به هزینه ی پایین تر سیمان در مقایسه با سنگ، می تواند انتخاب مناسبی برای کمتر کردن هزینه ی شما باشد. این نما برای استفاده در ویلا و خانه های ویلایی مناسب تر است.

همسویی نمای رومی با ایرانی

اگر شما جزو افراد علاقمند به سبک معماری کلاسیک باشید، نمای رومی جزو بهترین انتخاب ها برای نمای ویلا یا خانه ی شما می باشد. به این دلیل که این نما طراحی خاص و بی نظیری دارد و باعث جلب توجه هر عابری می شود. اگر چه کارشناسان تاکید دارند که انتخاب طرح نما باید با فرهنگ هر کشور هم خوانی داشته باشد اما حقیقت این است که معماری کلاسیک در جهان فراگیر می باشد و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای مثال با نگاه به تاریخچه ی معماری ایران از دیرباز با تخت جمشید مواجه می شویم که با فرهنگ ایرانیان تناسب داشته تا به امروز که نمای رومی برای ویلا و ساختمان به دلایلی اعم از وجود ذخایر سنگ تراورتن و … با استقبال مواجه شده است. پس به این نتیجه می رسیم که این نوع معماری با معماری ایرانی هم سویی دارد.

اجرای نمای رومی

از مهم ترین موارد در پیاده سازی نمای رومی، حجم سازی می باشد که تضمینی برای استحکام کار و ایجاد زیباییست. اما متاسفانه در برخی موارد شاهد آن هستیم که برای کاهش هزینه ها این امر با بی کیفیت ترین مصالح ممکن و غالبا با میلگرد، پروفیلهای سبک و یا رابیتس بی هیچ محاسبه ی مهندسی انجام می شود.

یکی دیگر از مواردی که به وسیله آن سعی می شود تا هزینه اجرای نمای رومی کاهش یابد، استفاده از اشکال و حجم های بی کیفیت می باشد. کلیه موارد و برجستگیها مثل سرستونها و قوسها باید حدالمقدور به شکل یک پارچه و یا با تکه های کم باشد اما متاسفانه اغلب از قطعات ریز و ضایعاتی که با چسب به یکدیگر اتصال یافتند، ساخته شده است. این امر موجب سود بسیار زیاد فروشندگان سنگ می شود زیرا قطعات پرتی و بلااستفاده خود که معمولا به پودر سنگ تبدیل می شد را به هم متصل می نمایند و مجسمه های سنگی به ظاهر گران قیمت می سازند اما این سازه ها در برابر تغییرات جوی و آب و هوایی مقاومت ندارند و متلاشی می شوند.

طراحی ویلا با نمای رومی یک امر کاملا تخصصی و حرفه ایست. چرا که نمای یک ساختمان پوسته ای عینی و قابل لمس توسط عموم مردم است و گاها بسیاری از مردم کیفیت یک ویلا را از روی نمای ظاهری آن حدس و گمان می زنند ضمن اینکه طراحی نما فقط رعایت اصول زیبا شناسی در معماری نیست و توجه به اقلیم منطقه، سطح بودجه، مصالح بوم آور و … باید به وسیله ی یک معمار در نظر گرفته شود. پس پیشنهاد می کنیم حتما طراحی نمای ویلا را به یکی از متخصصین ارشد معماری بسپارید.