خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - چمستان  
دوشنبه 22 آذر 1395

راهنمای طراحی و ساخت ویلا

توجه به تراکمی که شهرداری برای هر نقطه و مکان شهری و روستایی و یا حومه شهر در نظر گرفته است، اولین مرحله برای اقدام به ساخت ویلا و اجرای نقشه می باشد. 

حق ساخت و تراکم در شهر 50 درصد متراژ زمینی است که سازه در آن احداث می گردد و برای حومه شهر تراکم جهت ساخت سازه 30 درصد از زمین مورد نظر است. یعنی تراکم مورد نظر شهرداری برای شهر 50 درصد و برای حومه شهر 30 درصد میباشد. 

اگر شما مثلا صاحب زمینی به متراژ 400 متر مربع در اطراف شمال هستید و قصد دارید نقشه ای جهت ساخت ویلا تهیه و اجرا کنید، فقط میتوانید 30 درصد از زمین یعنی 120 متر مربع را به منظور ساخت ویلا و فضای اشغال شده توسط ویلا در نظر بگیرید و باقیمانده از زمین باید برای محوطه بیرونی و فضای سبز و ... استفاده شود. 

نکته ی قابل توجه این است که قانون مذکور برای زمینهای ساحلی و یا زمین جنگلی که در حومه و بیرون شهر هستند لازم الاجراس و تفاوتی میان آنها وجود ندارد.

قیمت ساخت ویلا در شمال، حدودا از متری 800 هزار تومان تا متری 2/5 میلیون  متغیر است که این تفاوت قیمت دلایل مختلفی دارد که می توان به برخی از آنها در موارد ذیل اشاره کرد:

- تفاوت در نوع و قیمت سقف ها در شمال
سقف دکرا متری 140 هزار تومان
سقف شنگل متری 170 هزار تومان
سقف با حلب متری 55 هزار تومان
سقف آندوویلا متری 60 هزار تومان 
و سقف با آندولین که متری 55 هزار تومان در شمال قیمت گذاری شده است.

- مرحله نازک کاری
در این مرحله هزینه با توجه به سلیقه کارفرما تفاوت دارد. به عنوان مثال میتوان قیمت کاشی و سرامیک از متری 7 هزار تا متری 70 هزار تومان اشاره کرد.

- انتخاب شیرآلات
قیمت شیرآلات به طور تقریبی از دستی 100 هزارتومان تا 6 میلیون تومان متغیر است. هر دست شیرآلات شامل 4 تکه (1 تکه برای آشپزخانه و 3 تکه برای سرویس ) میباشد.

یکی از مهمترین بخش ها برای ساخت ویلا به دلیل موقعیت اقلیمی و تشخیص شمال و جنوب و طول و عرض زمین، نقشه برداری از زمین مورد نظر است که ویلا در آن ساخته می شود.
پس از نقشه برداری زمین ، نوبت به طراحی نقشه ویلا مطابق نظر و سلیقه کارفرما یا صاحب ویلا، با نظارت و مشاوره مهندس ناظر می رسد. بیش از نیمی از متقاضیان ساخت ویلا در شمال، خواهان نقشه ی ویلای 3 خوابه و دوبلکس هستند. در بین ویلاهای 3 خواب دوبلکس، نقشه ویلاهایی که یکی از 3 خواب در طبقه پایین به همراه یک سرویس بهداشتی و حمام اضافه در مکانی با دید محدود می باشد بیشترین طرفدار را دارد که اغلب در این نقشه، آشپزخانه و یک سالن بزرگ بدون ستون و 2 خواب ترجیحا مستر در طبقه دوم ویلا وجود دارد.

از دیگر موارد که در سازندگان یا خریداران ویلا در شمال طرفدار بسیاری دارد، وجود یک نشیمن دنج و کوچک به اضافه یک تراس بزرگ با چشم انداز دریا و یک تراس در قسمت جنوبی ویلا با دید جنگل و فضای سبز کوه می باشد.

پس از اتمام مرحله نقشه برداری از زمین، نوبت به محاسبات نقشه میرسد که توسط مهندس انجام میشود. این محاسبات شامل:

- محاسبات سازه ویلا و نوع اسکلت (بتنی ، فلزی)
- تعداد و مقدار میله گردهای کاربردی در ویلا
- و محاسبات کلی تا اتمام کار ساخت ویلا
می باشد.

رنگ ریزی و اجرای نقشه در زمین مورد نظر کارفرما توسط مهندس ناظر و عوامل و پرسنل مرحله بعدی میباشد.

بعد از مرحله رنگ ریزی ویلا، پی کنی توسط کارگران و عوامل پیمانکار ویلا انجام می شود که از قبل با عمق معین کنده میشود تا برای اجرای فنداسیون توسط اسکلت کار آماده شود.

مراحل بعد از پی کنی، اجرای فنداسیون ویلا و اجرای اسکلت و ستون ها و سقف ها توسط اسکلت کار و نظارت مهندس جهت دقت در انجام این کار می باشد که این امر باعث کاهش هزینه تعمیر سیاه، در مرحله نازک کاری و دیوار چینی توسط بنا میشود.

پس از مراحل فوق نوبت به دیوارچینی میرسد، در این مرحله ما بین اسکلت و ستون های ویلا با بلوک و آجر توسط بنا و کارگران پر میشود.در کل سفت کاری ویلا شامل دیوار چینی و تقسیمات داخل ویلا که عبارتند از سالن و سرویس ها و اتاقها و آشپزخانه ویلا از هم میباشد ، که به وسیله دیوار چینی و یا آجر چینی از هم جدا میشوند.


مرحله بعدی سربندی ویلا و یا ساختمان میباشد که اجرای آن به نوع و جهت شیب سقف ویلا بستگی دارد و توسط جوشکار و نظارت مهندس انجام می شود. برای زیبایی نمای ویلا می توان از شکستگی زیاد در سقف ویلا و سربندی یا از سقف های شیب دار با شیب تند مثل ویلا با سبک و نقشه کانادایی استفاده کرد.


با اتمام مرحله ی سفت کاری ویلا که انجام سربندی و جوشکاری سقف می باشد، نوبت به مرحله نازک کاری ویلا می رسد که شامل نصب پنجره ها، چهارچوب ها، تعمیرات سیاه دیوارها و سقفها، انجام تاسیسات برق ویلا، لوله کشی ها، سرویس ها، آشپزخانه و اتاق ها، عایق کاری آشپزخانه و سرویس ها و کف ویلا توسط عایق کار ایزوگام می باشد.


در مرحله بعد، همزمان با کاشی کاری دیوارهای سرویس و آشپزخانه امور پایانی مربوط به سقف ویلا انجام می شود. سقف ویلا را میتوان از  چوب روس ، لمبه ، کناف یا سقف کاذب سرویسها ( میله گرد ، راویز ) مطابق سلیقه کارفرما انتخاب کرد. 

بعد از مراحل فوق به مرحله سفید کاری دیوارهای داخلی و بیرونی ویلا که سفید کردن دیوار های ازقبل تعمیر شده با سیمان سیاه است می رسیم که این کار توسط بنا با استفاده از مصالح پودر سنگ و سیمان سفید انجام میشود.


پس از انجام مراحل ذکر شده، مراحل پایانی برای کامل شدن ساخت و طراحی ویلا به ترتیب زیر می باشد:

- کف سازی ویلا شامل نصب سرامیک، سنگ، لمینت و یا پارکت
انتخاب نوع مصالح به کار رفته در کف سازی به سلیقه کارفرما و بودجه مورد نظر بستگی دارد که معمولا برای کاهش هزینه از سرامیک و اگر محدودیتی در بودجه وجود نداشت از لمینت و یا پارکت استفاده می شود.

- نصبیجات
شامل نصب شومینه در داخل ویلا، نصب کلید و پریزها و چراغها و لوستر، نصب شیرآلات و توالت فرنگی و ایرانی، روشویی، کمد دیواری،کابینت آشپزخانه، نصب دربها و پنجره ها و شیشه های پنجره های ویلا و یا ساختمان، نصب پله بیرونی ویلا و یا ساختمان می باشد


- نقاشی ویلا یا ساختمان
که آخرین مرحله در ساخت و طراحی ویلا می باشد که با سلیقه کارفرما و نظارت ومدیریت مهندس به همراه هنر و خلاقیت نقاش انجام می شود و کار ساخت ویلا به پایان می رسد.