خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - چمستان  
پنج شنبه 25 مرداد 1397

در گذشته اغلب ویلاها یک طبقه ساخته می شد، اما پس از مدتی ویلاهای نیم دوبلکس، دوبلکس و تریبلکس طرفداران زیادی پیدا کرد و بسیار رواج یافت.

نوع ساخت ویلا بر قیمت نهایی آن تاثیر گذار است، در ادامه با انواع ساختمان ویلا و جزئیات آن آشنا می شویم.

ویلا فلت

قدیمی ترین نوع ساختمان ویلا، ویلا فلت یا یک طبقه می باشد و پیشینه طولانی تری نسبت به ویلاهای تریبلکس یا دوبلکس دارند. اغلب ویلاهای فلت به دلیل تغییر سلیقه جمعی، تبدیل به ویلاهای دو الی سه طبقه شده و بازسازی شده اند. یکی از دلایل تبدیل ویلا فلت به دوبلکس یا تریبلکس را می توان گران شدن زمین دانست.

ویلا نیم پیلوت

تعدادی از ویلاها در شمال و دیگر مکان ها با به ویلاهای نیمه ‌دوبلکس و یا نیم ‌پیلوت شهرت دارند. اختلاف طبقات در ویلا نیم پیلوت کمتر از حدی است که بتوان آن را ویلای دوبلکس نامید. در ویلاهای نیم پیلوت در طبقه اول با ایجاد چند پله، یک نیم طبقه را بوجود می آورند و برای مثال اتاق یا بخشی دیگر از ویلا را از طبقه اول جدا می سازند و از فضای زیرین آن برای مواردی مثل پارکینگ، موتور خانه و ... استفاده می کنند. این کار هم موجب زیباتر شدن ویلا می شود و هم این امکان را به ما می دهد که از فضای موجود استفاده بهینه کنیم. این نوع ویلاها بین ویلاهای فلت و دوبلکس قرار دارند و قیمت آن ها از ویلاهای فلت بالاتر و از ویلاهای دوبلکس ارزان تر هستند.

ویلای دوبلکس

ویلاهای دوبلکس نوعی از ویلا هستند که در آن ها برای دست یابی به قسمت دیگری از ویلا احتیاج به تغییر طبقه باشد. به دیگر سخن تمامی قسمت های ویلا در سطح یکسان قرار نگرفته است و برخی قسمت ها در طبقات جداگانه ای قرار دارند.

این ویلاها بسیار زیباتر از ویلاهای فلت می باشند زیرا ایده های بسیار جالبتری را می توان در آن ها اجرا کرد. ویلاهای دوبلکس، به جز زیبایی، ویژگی های مثبت دیگری مثل امکان استفاده از چشم انداز و منظره خارج از ویلا را دارند که مشاهده ی آن بسیار دلچسب است. در صورتی که شما هم علاقمند به استفاده از این ویژگی ویلاهای دوبلکس هستید پیش از خرید ویلا، طبقه بالا را به خوبی بررسی کنید و مطمئن شوید منظره ی دلخواهتان را نظاره گر هستید.

بیشتر طراحان برای زیباتر و جذاب تر کردن ویلا، پله را در بخشی از ویلا قرار می دهند. قرار دادن پله در ویلا جلوه ای خاص به آن می بخشد. راه پله‌های گرد، سه طرفه، مارپیچ و یا نیم‌دایره انواعی از راه پله های رایج می باشند. در انتخاب نوع راه پله تنها مسئله سلیقه افراد دخیل نیست بلکه مواردی مثل مساحت و شکل زمین هم در انتخاب نوع راه پله موثر است. در کل اکثر افراد بعد از شنیدن نام ویلا دوبلکس سریعا همین راه پله ها و زیباییشان را به خاطر می آورند. در گذشته از زمین های بسیار بزرگتر برای ساخت ویلاهای دوبلکس استفاده می کردند اما امروزه دریافتند که مناسبترین نوع ویلا برای ساخت در زمین هایی با مساحت کمتر، ویلا دوبلکس می باشد زیرا موجب حداکثر استفاده از مساحت در اختیار می شود.

این نوع ویلا محبوب‌ ترین نوع ویلا محسوب می شود و نسبت به دیگر انواع ویلا متقاضی بسیار بیشتری دارد.

زمانی که طراح بخواهد عملکرد گرایی را در طراحی مدنظر قرار دهد تمام تمرکز خود را روی جداسازی قسمت های مختلف ویلا از هم به وسیله ی لابی می گذارد. ورودی ویلا را لابی میگویند که سقفی مرتفع دارد و غالبا از آن برای نشیمن استفاده می شود. ویلاهایی که پس از ورود به لابی می‌ توانید به راحتی به تمامی قسمت های ویلا دسترسی داشته باشید ویلاهای کلاسیک نامیده می شوند.

در این نوع ویلاهای زرق و برق بیشتری وجود دارد و معمولا راه پله ها و سقف ها منبت کاری و تزیین شده اند، اما در ویلاهای مدرن طراحی تمام قسمت ها در ساده ترین حالت انجام می شود.

اما زمانی که طراح بخواهد فرم گرایی را در طراحی مدنظر قرار دهد، استفاده از فضاهای وسیع و باز مثل لابی چندان مورد توجه نیست.

ویلا تریبلکس

ویلاهای تریبلکس از سه طبقه تشکیل می شوند و در مقایسه با ویلاهای دوبلکس و فلت مبالغ بالاتری را باید برای خرید آن ها بپردازید. این نوع ویلاها دارای چشم انداز زیباتر و جذاب تری هستند و به دلیل ارتفاع بیشتر به راحتی می توانید زیبایی های اطراف ویلا را نظاره گر باشید.

سبک ساخت ویلا در شمال و دیگر مناطق با سپری شدن زمان دچار تغییرات چشم گیری شده اند چه در طراحی نمای بیرونی و فضای خارجی چه در دکوراسیون و طراحی داخلی و بخصوص تعداد طبقاتی که برای ساخت مدنظر قرار می گیرد، اما در آخر، رایج ترین نوع آن ها ویلای دوبلکس می باشد.

ویلاهای منطقه