خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - نوشهر  
جمعه 25 تیر 1395

خرید ویلای ساحلی  

بسیاری از ما در آرزوی خرید ویلای ساحلی هستیم اما براستی تا چه اندازه با ویژگی های یک ویلای ساحلی آشنایی داریم؟

در ادامه این مقاله، سعی کرده ایم اطلاعات خود در این زمینه به اشتراک بگذاریم.

در فرهنگ محاوره شهرهای ساحلی شمال ایران، ویلاها به دو دسته ویلای ساحلی و ویلای جنگلی تقسیم می شوند.

1. ویلای ساحلی

ویلاهای لب دریا (لب لب آب)، ویلاهای با چند پلاک (قواره، ویلا) فاصله تا لب دریا و یا حتی همه ویلاهای بین ساحل دریا تا جاده ساحلی، ویلای ساحلی محسوب می شود. در بعضی شهرها ممکن است ویلایی که صدها متر تا دریا فاصله دارد نیز به عنوان ویلای ساحلی معرفی شود.

2. ویلای جنگلی

ویلاهایی که ساحلی محسوب نشوند ویلای جنگلی نامیده می شوند اما باید به این نکته توجه داشت که از دید خریدار غیر بومی، ویلای جنگلی الزاما باید در دل جنگل و یا مشرف به جنگل ساخته شده باشد.

به عنوان یک خریدار بهتر است بدانید که اکثر ویلاهای ساحلی در کوچه های منتهی به ساحل دریا و یا شهرک های ساحلی قرار دارند و این ویلاها تحت عناوینی مثل ویلای پلاک 1 دریا، ویلا پلاک دوم دریا و ... خرید و فروش میشوند.

بخش زیادی از ارزش واقعی یک ویلا وابسته به قیمت زمین آن است و از آنجا که تعداد زمینهای سند مسکونی ساحلی در شمال ایران محدود است در نتیجه این نوع زمین ها، قیمت بیشتری نسبت به زمین های واقع در دشت و جنگل دارند.

در هنگام خرید ویلا ساحلی به عرض کوچه منتهی به دریا نیز توجه داشته باشید چون امکان ورود خودرو به پارکینگ ویلا راحت تر انجام می شود و همچنین از آنجا که این کوچه ها معمولا محل تردد خودروی مسافرین و رسیدن به لب دریاست ممکن است برای ساکنین کوچه مزاحمت هایی ایجاد شود.

هزینه نگهداری ویلاهای ساحلی

هزینه نگهداری ویلاهای ساحلی در مقایسه با سایر ویلاها بیشتر است. مشکلاتی مثل رطوبت شدید، پیشروی آب دریا تا ساختمان ویلا، ریزش دیوارهای حیاط ویلا و ... باعث افزایش این هزینه ها می شود. هزینه های مربوط به ساحل سازی برای ویلاهای لب دریا قابل توجه و زیاد است. ساحل سازی شامل تهیه و نصب سنگ های عظیم و یا بلوک های بتنی بسیار بزرگ می باشد که به عنوان موج شکن عمل کرده و مانع از فرسایش ساحل و حیاط ویلا می شود. بدون ساحل سازی مناسب، حیاط ویلا به مرور زمان توسط دریا خورده می شود و آب دریا تا پای ساختمان ویلا پیشروی کرده و باعث تخریب بنا می شود.

طرح آزاد سازی سواحل شمال کشور

در سال های اخیر، طرحی توسط دولت با عنوان آزاد سازی ساحل دریا در شمال کشور اجرایی شده است که پس از اتمام این طرح، هیچ یک از ویلاهای لب دریا، ساحل اختصاصی نخواهند داشت و بین دریا و ویلاها، جاده ای ساحلی (شوسه) احداث خواهد شد تا عموم مردم به ساحل دریا دسترسی آزاد داشته باشند. در تاریخ نگارش این مقاله، طرح آزاد سازی ساحل دریا در بخشهایی از شهرهای نوشهر و چالوس اجرایی شده است و محوطه بسیاری از ویلاهای لب دریا تخریب شده است. بنابراین هنگام خرید ویلای لب دریا، حتما به این نکته توجه داشته باشید و به انکار فروشنده و مشاور املاک اهمیتی ندهید و برای اطلاع دقیق از وضعیت آزاد سازی ساحل به شهرداری همان شهر مراجعه نمائید.