خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - کلاردشت  
یکشنبه 24 تیر 1397

سلیقه و ذائقه هر انسانی با حضور در كنار شعله هاي آتش هيزم و چوب، تحريك می شود. سال هاست شومینه هیزمی مورد توجه علاقه مندان به سبک زندگی سنتی است . این علاقمندان در زندگی پیشرفته و امروزی خود سعی بر این دارند که از شومینه هیزمی استفاده نمایند، یا اگر جزو آن دسته از افراد باشند که صاحب ویلا هستند ترجیح می دهند برای زیبایی هر چه بیشتر ویلا خود از شومینه هیزمی استفاده کنند.

بسیاری از افراد هم ترجیح می دهند در محل زندگی یا ویلا خود شومینه هیزمی و چوب سوز داشته باشند یا حتی برای خرید ویلا جز الویتهایشان وجود شومینه هیزمی است تا بتوانند در کنار بهره گیری از گرمایی با انرژی زیاد، از اشعه های مفید برخواسته از سوختن چوب استفاده کنند.

ساخت شومینه هیزمی از ساختار مهندسی خاصی برخوردار است و نمی توان آن ها را بدون در نظر گرفتن متد علمی اجرا کرد. در این صورت دود از شومینه هیزمی غیر استاندارد به داخل خانه نفوذ خواهد کرد.

در کل شومينه به معناي دودكش است. شومینه سازه ای است که درون دیوار قرار میگیرد و کاربرد آن حفظ آتش و ایجاد سیستم گرمایشی است.

شومینه یکی از امکانات مرکزی داخل خانه می باشد، چراکه صدای بوجود آمده از آتش آرام‌ بخش است، حتی زمانی که برای گرما به شومینه نیازی نباشد.

در کل باید بدانیم که شومینه مانند گذشته تنها به منظور گرمادهی و یا خیلی قبل تر برای پخت‌ و پز به کار نمیرود بلکه علاوه ب این کاربرد ها، امروزه به زیبایی فضای داخلی ویلا و محل زندگی ما کمک می‌کنند.

شومینه هیزمی سازه ای برای نگه‌ داشتن آتش می باشد. این نوع از شومینه جزو سری های اولیه شومینه دسته بندی می شود. به تازگی شومینه هیزمی با تنوع بسیار زیادی طراحی و تولید می شود.

 در تزئین و ساخت شومینه هیزمی مصالح مختلفی از جمله: سرامیک، آجر، کاشی، سنگ، گچ و فلزات رنگی مخصوصاً برنز بکار می روند . امروزه با استفاده از ورقه های آهن ، شومینه های مدرنی ساخته می شود.

ساخت شومینه هیزمی

ساخت شومینه و بطور کلی هر چیزی مانند آن که نیاز به دانسته ها و اطلاعات زیادی دارد، در صورت نداشتن اطلاعات کافی درباره آن باعث بروز مشکلات زیادی می شود. قبل از ساخت شومینه ابتدا باید نیازهای حال و آینده تان را بررسی کنید، سپس اطلاعات کافی در مورد انواع شومینه بدست بیاورید تا بتوانید تشخیص دهید متناسب با نیازهایتان کدام نوع از شومینه برای شما مناسب است.

مواد لازم : ملاط سیمان و ماسه(۵۰درصد سیمان و ۵۰درصد ماسه )، آجر نسوز، پودر سنگ، خاک نسوز، انواع فلز

مراحل:

- ساخت دهانه شومینه  

- ساخت دیواره های آتشدان 

- ساخت کوره

نکته مهم: کوره شومینه گازی و هیزمی با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند. یعنی برای مثال حجم کوره ی شومینه گازی یک سوم آتشدان است اما در شومینه هیزمی حجم کوره مخروطی یا قیفی شکل آن نباید از حجم آتش دان کمتر باشد. در کوره ی شومینه هیزمی می توانید دیواره های قیفی شکل را با آجر پوشش دهید و سپس از داخل و بیرون آنرا با ملاط نسوز پوشش دهید یا دیواره های کوره را با فلز و راویز ساخته و با ملاط نسوز پوشش دهید. 

نکات

- اگر شما صاحب ویلا یا خانه ی کوچک هستید، بهتر است از شومینه هیزمی استفاده نکنید، زیرا شومینه هیزمی نیاز به اکسیژن زیادی دارد و لازم است اکسیژن مورد نیاز در ساختمان وجود داشته باشد.

- از مسدود کردن کامل کلیه درزها و ورودی و خروجی های ویلا یا خانه ی کوچک پرهیز کنید.

- در صورت کم بودن اکسیژن محیط، از کنار کف شومینه به بیرون ویلا یا خانه ی خود لوله فلزی نصب کنید تا در صورت کمبود اکسیژن هوای بیرون مکش شود، اما توجه کنید که نحوه نصب لوله اکسیژن شما به نحوی باشد که خاکستر بداخل نفوذ نکند و باعث انسداد مسیر نشود.

- حتما از کلاهک استفاده کنید. کلاهک باید حجم خروجی بیشتری داشته باشد یعنی باران گیر باشد. توجه کنید هوای سرد بیرون در مکش شومینه تاثیر بسزایی دارد. ممکن است شومینه ای ایده ال باشد و در هوای سرد بخوبی کار کند ولی وقتی هوای بیرون گرم است در کارکرد شومینه مشکل ایجاد شود.

- بهتر است در لای ساره های آجری مثل شومینه فلز به کار ببریم، چون سازه ها در حرارت زیاد مقاومت کمی خواهند داشت و احتمال از بین رفتن آن بسیار است.

- اغلب نوع جنس لوله دودکش سیمانی است اما می توانید کوره شومینه و لوله دودکش را با فلز بسازید و مانعی ندارد فقط توجه داشته باشید کوره فلزی اگر به ملاط سیمانی متصل باشد در اثر حرارت انقباض و انبساط ورق فلزی جدا خواهد شد.

اگر شومینه هیزمی دود میدهد با توجه به نکات زیر آن را از بین ببرید:

- بررسی اندازه لوله

حداقل اندازه لوله ای که برای شومینه هیزمی در نظر گرفته ایم لوله ای با اندازه ۲۵×۳۵ میباشد، سپس مخزن کوره را بررسی نمایید دقت نمایید تا دیواره های کوره شیبدار باشند و مانعی برای برخورد دود و چرخش آن وجود نداشته باشد.

- تعبیه مخزن آب

براي استفاده بهينه و كامل از انرژي گرمايي تولید شده به وسیله شومینه، مي توانيد روي شومينه مخزن آب تعبيه كنيد و يا روي شومينه هواكشي نصب نمائيد تا از شومينه حداكثر استفاده را نموده باشيد.

- پايين بودن كف شومينه از آجرهاي لبه پايين

- عدم تعبیه لوله دودكش در دیوار، بلكه داخل فضا و عمود بر شومينه باشد.

-  کوتاه بودن كلاهك دودكش باز بودن آن از اطراف و کوتاه نبودن دودکش

در آخر بهتر است بدانیم:

شومينه كانون توجه ميهمانان شماست پس شايسته است كه در برش سنگها دقت نموده و نقاط تلاقي سنگهاي عمودي را فارسي بر نماييد و به لبه سنگهاي برش خورده اي كه در نقطه ديد هستند روغن جلا يا كلر بزنيد .