خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - چالوس  
دوشنبه 11 تیر 1397

چیزی که از زیر آن هوا رد شود سرمایه نیست 

جمله بالا، پاسخ پدربزرگ من بود در پاسخ به سوالم درباره اینکه کامیون بخرم یا زمین؟ 

این جمله در حدود 30 سال پیش بیان شده و آن زمان قیمت زمین مورد نظر و کامیون برابر بود اما اکنون و پس از گذشت سالها، کامیون اوراق شده و تقریبا هیچ ارزشی ندارد اما زمین مذکور بسیار با ارزش شده است. 

خوشبختانه یا متاسفانه به دلایلی نتوانستم آن زمان کامیون یا زمین را بخرم اما همواره این جمله پدربزرگم را فراموش نکرده ام و طی این سالها به دفعات با این واقعیت روبرو شدم که خرید زمین، یک سرمایه گذاری مناسب است. 

زمانیکه که قیمت دلار افزایش می یابد طی مدت زمان بسیار کوتاهی، قیمت طلا نیز افزایش می یابد و فورا قیمت خودروهای خارجی وارداتی افزایش می یابد. افراد برای حفظ ارزش ریال خود، فورا اقدام به تبدیل ریال به ارز، سکه و خودرو می نمایند اما افزایش قیمت مسکن معمولا با فاصله زمانی چند ماهه پس از افزایش قیمت دلار متناسب با تورم ناشی از افزایش قیمت دلار اتفاق می افتد. گفته می شود که به ازای هر 10 درصد افزایش قیمت ارز، 2 درصد به تورم افزوده می شود بنابراین خرید زمین می تواند بهترین فرصت برای حفظ ارزش سرمایه های ریالی باشد اما باید به این نکته توجه داشت که زمین یا ویلا قابلیت نقد شوندگی فوری ندارد و برای فروش آن باید شکیبا باشید.

خرید و فروش زمین در هر منطقه ای بازدهی بالایی ندارد و باید مناطقی که مستعد پیشرفت هستند مورد توجه قرار گیرند.

اگر تصمیم به خرید زمین گرفته اید، باید بدانید موقعیت جغرافیایی زمین بسیار مهم است، شما با خرید زمین در منطقه ای کویری نمی توانید انتظار سود دهی بالایی داشته باشید اما با خرید زمین در شمال به دلیل شرایط آب و هوایی و آرامش آن که با استقبال همیشگی مردم مواجه شده، می توانید به سود دهی مورد نظر برسید.

نکته ی قابل توجه دیگر پس از توجه به موقعیت جغرافیایی نوع زمین است، باید بدانید که خرید زمین شهرکی در شمال در مقایسه با زمین مستقل، می تواند سود بهتری را نصیب شما کند.

نکته ی بعد، توجه به کاربری زمین است. کاربری ها باید صد در صد مسکونی باشد که اخذ مجوز ساخت ویلا و صدور پروانه برای آن ها امکان پذیر شود، که این از مواردی است که موجب بالا رفتن ارزش زمین شهرکی شما می شود. همچنین باید مطمئن شوید زمین ها در شهرک های طرح هادی و شهری باید در مناطق کاملا مسکونی ساخته شده باشند، زیرا در مناطق باغی و کشاورزی زمین ها دارای هیچ ارزشی به لحاظ سرمایه گذاری نیستند.

مرحله ی بعد که از همه مهم تر است، معتمد و مورد اعتماد بودن شخص یا شرکت طرف قرار داد است تا تمام شرایط زمین مورد نظر را با روراستی در اختیار شما قرار دهد.

بهتر است بدانیم هزینه ثبت شهرک بسیار بالاست، شرکت ها قبل از ساخت کامل شهرک اقدام به ثبت نمی کنند، با این حال این که زمین به اسم شهرکی فروخته شود مزایایی دارد. البته این مزایا در صورتی است که شهرک اساس نامه و قانون داشته باشد تا بتوانید نسبت به آینده ی آن اطمینان حاصل کنید. این اساس نامه توسط شرکت فروشنده تنظیم می شود و خریدار موظف است طبق مفاد آن عمل کند.

مزایا خرید زمین شهرکی:
- کاهش هزینه های مشاع مثل آب، برق، گاز
- امنیت بالا به دلیل نگهبان داشتن
- اگر قصد ساخت ویلا در آن داشته باشید معمولا ویلاها به صورت سری ساخته می شوند، که هم حالت زیباتری به شهرک می دهد، هم هزینه ی ساخت کاهش پیدا می کند.

تمامی موارد ذکر شده می تواند برای زمین شهرکی ارزش افزوده داشته باشد.

با نگاهی دیگر، افرادی هستند که خواهان خرید ویلا در شمال هستند اما بودجه ی کافی را برای خرید ویلا با شرایط دلخواه خود ندارند و در کنار استفاده از ویلا با شرایط مورد نظر، میخواهند سرمایه گذاری هم انجام دهند. برای مثال فردی با بودجه ی سیصد میلیون تومان قصد خرید ویلایی با فاصله نزدیک به جاده آسفالت و دریا، در مجموعه بزرگ شهرکی که امنیت کامل داشته باشد و ترجیحا در یکی از شهرهای معروف برای خرید ویلا در شمال مثل نوشهر، رویان دارد . اما با کمی پرس و جو و تحقیق و مشاهده ی موردهای متناسب با بودجه شان، به زودی متوجه می شوند که نمی توانند ویلای مناسبی پیدا کنند. در ضمن ویلاهای ساخته شده داخل شهرک، نهایت رشد خود را از لحاظ قیمت داشته اند و خریدار چنین ویلایی نمیتواند بعد از خرید، ویلای شهرکی خود را با قیمت بیشتر و سود بالاتر بفروشد. 

به این دسته از مشتریان خرید زمین شهرکی پیشنهاد می شود. برای مثال زمینی که در شهرکی وسیع با مشاعات و فضای سبز و مجوز ساخت برای متراژ بالا وجود دارد، نصف رشد خود را داشته و جا برای سرمایه گذاری و افزایش قیمت داراست و با توجه به معیارهای نام برده شده فردی که بودجه ی کافی برای خرید ویلا مدنظرش را نداشت، می تواند اقدام به خرید این زمین آماده ی ساخت با کلیه امتیازات و امکانات و داخل شهرکی بزرگ کنند.

برای مثال اگر با 200 میلیون تومان اقدام به خرید زمین شهرکی آماده ساخت که شرایط ذکر شده را دارد، کنند و ویلایی دوبلکس با متراژ 100متر در آن بسازند، صاحب ویلا دوبلکس با ویو و دید عالی و ابدی جنگل در محیط شهرکی با امنیت کامل و نزدیک به دریا و جنگل شده اند و اگر برای مثال 6 ماه زمان برای ساخت این ویلا صرف شود، با توجه به افزایش قیمت، جدا از داشتن ویلای مطلوب و باب میل ، سود زیادی هم به دست می آورند. میتوان گفت در بعضی موارد رضایت شما با خرید ويلا ارزان در شمال بدست نمی آید، پس میتوانید با خرید زمین شهرکی و ساخت ویلا این خواسته را عملی کنيد.