خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - محمود آباد  
شنبه 09 تیر 1397

اخیرا یکی از دوستان من با مشکلی عجیب در رابطه با آلودگی آب استخر مواجه شده بود. استخر سرپوشیده ای در ویلای محمود آباد مازندران ساخته بود که مجهز به سیستم تصفیه آب بود. استخر را با آب چاه پر کرده بود اما آب چاه سبز رنگ و آلوده بود و سیستم تصفیه آب استخر هم نمی توانست بطور کامل آلودگی را برطرف کند و صاحب ویلا ناچار شد برای پر کردن آب استخر از چندین تانکر آب استفاده کند که هزینه بسیار کمتری در مقایسه با آب شرب لوله کشی شهری دارد.

دستگاه ها و تجهیزات تصفیه آب استخر بررسی شد اما نتیجه آن بود که دستگاه تصفیه آب مشکلی ندارد بلکه آب چاه بیش از حد طبیعی آلوده است. چاه های آب در شمال ایران به علت نوع خاک منطقه و بارندگی زیاد، در عمق کم (حدودا چند متر) به آب می رسند و برای آبیاری فضای سبز در تابستان و یا پر کردن استخر استفاده می شوند. 

تا اینجای کار، چاه آب مقصر شناخته شد اما چرا آب چاه این ویلا تا این اندازه آلوده بود؟

کارشناسان از چاه بازدید کردند و آلودگی ها را اندازه گیری کردند. پس از آزمایش نمونه آب چاه، آثاری از سم و کود شیمیایی و فاضلاب انسانی در آب چاه مشاهده شد. همجوار این ویلا، زمین های شالیکاری (برنج کاری) وجود داشت و آب زراعی به چاه آب این ویلا نشت کرده بود. این ویلا در فاصله چند صد متری تا لب دریا بود اما از آنجا که ارتفاع سطح زمین این ویلا پائین تر از سطح دریا بود، آب های زیر زمینی از دریا به سمت چاه این ویلا هدایت شده بود و آب چاه را به شدت آلوده کرده بود، به اندازه ای که امکان استفاده از آب چاه برای پر کردن استخر ممکن نبود.

برای استفاده از چاه آب در شمال ایران به آلودگی آن توجه ویژه ای داشته باشید. اگر ارتفاع از سطح دریا کم یا منفی باشد و یا در نزدیکی چاه آب، زمین کشاورزی، جوی آب آلوده، چاه سپتیک فاضلاب و یا هر منبع آلوده کننده زیر زمینی وجود داشته باشد باید از استفاده آب آن چاه پرهیز کرد. متاسفانه در برخی مناطق روستایی دیده شده که از آب چاه برای شرب نیز استفاده می شود که باعث بیماری و مشکلات پوستی خواهد شد.