خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - نور  
شنبه 09 تیر 1397

اگر شما صاحب ویلا در شمال یا دیگر مناطق باشید، می توانید اوقات فراغت خود را در آن سپری کنید و از شهرهای صنعتی و آلودگی هوای آن دوری کنید و زمانی را برای سلامت روح و جسمتان اختصاص دهید.

یکی از مواردی که انجام آن برای سلامت جسمی هر کدام از ما بسیار موثر است، استفاده از مواد غذایی ارگانیک مثل سبزیجات ارگانیک می باشد. سبزیجات ارگانیک در تمام مراحل رشد هماهنگ با سیستم طبیعی بوده و در خاکی رشد می کنند که از چند سال قبل هیچ نوع سموم دفع آفات گیاهی نظیر: علف هرزکش‌ها، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده باشد و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت شده باشد. در محصولات ارگانیک هیچ‌گونه اصلاح ژنتیکی انجام نمی شود و گازها برای رشد زودرس به کار برده نمی شوند. بارزترین ملاک تشخیص محصولات ارگانیک از غیرارگانیک مثل میوه ها طعم و بوی طبیعی‌ شان است. بعلاوه میوه های ارگانیک پوست متناسبی دارند و زیاد ضخیم نیست. مهمترین نکته در سبزیجات ارگانیک، کاهش آلودگی خاک به کودها و سموم است که باعث باقی ماندن عناصر مفیدی مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامینC در سبزیجات می‌شود.

با بررسی منطقه‌ای که ویلا در آن قرار دارد و مواد قابل رشد در خاک آن منطقه، نکات مربوط به آن را پیدا کنید. به این ترتیب می توانید باغچه ی سبزیجات ارگانیک در ویلا خود داشته باشید و از سبزیجات سالم و مطمئنی که با دسترنج شما حاصل شده است، استفاده کنید.

در این مقاله سعی شده است مواردی که برای کاشت سبزیجات ارگانیک در باغچه به آن نیاز دارید ذکر شود:

در قدم اول نیاز است بررسی کنید چه محصولاتی را می‌توانید در باغچه ویلا خود پرورش دهید. مواردی مانند آب و هوا، خاک، میزان بارش و نوع هوای موجود بسیار مهم است. می توانید با بازدید از یک باغ یا باغچه حوالی ویلای خودتان با سرعت بیشتری به این اطلاعات دست پیدا کنید.

نکات قابل توجه:

اگر صاحب ویلا در مناطق کوهستانی هستید باید بدانید آب و هوای بعضی مناطق مانند مناطق کوهستانی دارای یک فصل رشدی کوتاه برای گیاهان هستند، پس تنها کاشت گیاهانی در این مناطق مناسب است که سریع رشد و برداشت می‌شوند در نتیجه جدا از توجه به آب و هوا باید از زمان رشد بذر مطلع باشیم. برای مثال لوبیا، نخود فرنگی بین ۷۵ تا ۹۰ روز قابل برداشت می‌باشند. خربزه، خیار، کدو تنبل بین ۴۵ تا ۱۳۰ روز نیاز به نگهداری و طی کردن مراحل رشد دارند. گوجه فرنگی و سایر سبزیجات بعد از جوانه زدن باید به خاک منتقل شوند و مراحل رشد را آغاز کنند. اگر صاحب ویلا در مناطق گرم هستید بهتر است بدانید در برخی مناطق دارای آب و هوای گرم و سالم می‌توان سبزیجاتی مانند بادمجان که در مناطق گرمسیر رشد می کند و در مناطق سرد حتی در فصول گرما هم رشد نمیکند، اسفناج سیلان، بامیه و کلم بروکلی را به صورت مداوم کاشت و برداشت کرد، اما بعضی از گیاهان مانند گل کلم ها یا کاهو، حرارت را دوست ندارند. در صورت داشتن ویلا در شمال که دارای آب و هوای معتدل است بیشتر گیاهان مدیترانه ای مثل گوجه فرنگی یا هویج که می توانند رطوبت را تحمل کنند به خوبی رشد می کنند. گیاه کاهو به آب و هوای معتدل مایل به سرما نیاز دارد و می توان آن را در شمال کشور در شهریور و مهر ماه کشت کرد. مقدار رشد و کیفیت پرورش سبزیجات بستگی به ضعیف یا قوی بودن خاک آن منطقه دارد. اما با برنامه ریزی درست و کود دهی به موقع می‌توان خاک ضعیف را نیز به صورت مطلوب به بهره برداری رساند. بیشتر سبزیجات برای رشد نیاز به مقدار زیادی آب دارند، پس برای برداشت سبزیجاتی با کیفیت میزان بارش باران و آب موجود در منطقه خود را بررسی نمایید.

 فضایی که می‌خواهید در آن پرورش سبزیجات انجام دهید را در نظر داشته باشید و با توجه به ابعاد آن به مقدار کافی بذر تهیه کنید. می‌توانید باغچه را به چند بخش تقسیم کنید و بذر‌های مختلفی بکارید یا اینکه فقط یک نوع بذر را پرورش دهید. باید نوع بذر‌های خود را مشخص کنید و تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت آن ها را طی کنید.

با انواع مختلف محصولات کشاورزی و دسته بندی آن ها آشنا شوید.

سبزیجات دارای دسته‌های متنوعی شامل حبوبات مانند لوبیا، سبزیجات برگ مانند کلم و کاهو، سبزیجات ریشه‌ای مانند سیب زمینی و چغندر و همچنین سبزیجات مانند خیار و کدو هستند. درباره دانه‌ها و بذر‌های دیگر و فواید آن‌ها تحقیق و بررسی کنید و روش پرورش دادن آن را بفهمید تا در آخر بتوانید بذر مناسب با سلیقه و منطقه خود را انتخاب نمایید.

 مرحله ی بعدی شناسایی آفات و حشرات محیطی است که در آن می خواهید باغچه سبزیجات ارگانیک خود را بوجود بیاورید. به برگ‌های محصول دقت کنید و با استفاده از آفت کش‌های طبیعی یا در صورت نیاز با سم‌های شیمیایی محصول را آفت زدایی کنید. سپس حیوانات اهلی و وحشی را بشناسید و در صورت احتمال آسیب رساندن به باغچه تان آن را حصار کشی کنید. در مورد دانه‌هایی که به نور خورشید نیاز دارند تحقیق کنید و روی نقشه ای که برای ایجاد باغچه ی سبزیجات ارگانیک در ویلا تهیه کردید به آن ها جای مناسبی اختصاص دهید.

پرورش سبزیجات و غلات

برای آماده شدن خاک باغچه برای کشت سبزیجات ارگانیک باید زمین را شخم بزنید، ریشه‌ها، سنگ‌های بزرگ و علف‌ها‌ی هرز را دور بریزید و خاک باغچه را زیر و رو کنید. اگر باغچه ی سبزیجات ارگانیک شما روی بستر بلند بود نسبت به باغچه ای که روی سطح زمین است، نیاز به شخم زدن کمتری دارد.

اگر خواهان آن هستید که فضای گلخانه‌ای برای باغچه سبزیجات ارگانیک ویلا خود ایجاد کنید، زمین را به وسیله تجهیزات مدرن یا به سبک سنتی به چند ردیف و شیار تقسیم کنید. عمق شیار‌ها باید با نوع بذر تناسب داشته باشند. درباره ی عمق کاشت توصیه شده برای انواع سبزیجات تحقیق کنید.

بذر را درون شیار‌هایی که ایجاد کردید، بریزید. معمولا، گیاهان مکمل مانند حبوبات (لوبیا و نخود فرنگی) و خربزه، کدو، خیار‌ه بین ۲ تا ۲.۵ سانتی متر عمق لازم دارند، در حالی که ذرت و سیب زمینی امکان دارد بین ۶ الی ۹ سانتی متر عمق لازم داشته باشند. پس از قرار دادن دانه در شیار‌ها، آن‌ها را به آرامی به وسیله خاک پوشش دهید، به طوری که اطراف و بستر دانه بعد از آبیاری خشک نشود. این کار را تا رسیدن به تعداد ردیفی که در مد نظر شما است، ادامه دهید.

دائما از محصولات در حال رشد مراقبت کنید، علف‌های هرز را کنده و اطراف سبزیجات را خوب هرس کنید.

اگر در زمان معین آب اضافه از محیط اطراف ریشه خارج نشود، باعث گندیدگی ریشه خواهد شد زیرا در زمان آبیاری، هوای موجود در خاک، جای خود را به آب می دهد، پس موضوع زهكشی را در نظر بگيريد تا باغچه آب اضافه را در محیط ریشه نگه ندارد

به بستر کاشت، باغچه سبزیجات ارگانیک ویلا خود، کمپوست اضافه کنید. این ماده را می توانید به صورت عمده خریداری کنید. اما اگر بخواهید برای باغچه سبزیجات ارگانیک خود، از خاک ارگانیک استفاده کنید، باید آن را با خاک موجود مخلوط کرده و آن را به بستر کاشت بلند، اضافه نمایید.

بر روی سبزیجات کاشته شده در باغچه سبزیجات ارگانیکتان، برچسب بچسبانید. این برچسب ها زمان کاشت را به شما یادآوری کرده و اگر شما چندین نوع سبزی مشابه یا گیاه چند ساله داشته باشید (برای فصل رشد بعدی)، بسیار کمک کننده خواهند بود. برچسب ها همچنین به شما کمک خواهد کرد که بدانید کدام سبزی ها برای برنامه های آینده باغبانی، خوب عمل می کنند. از تخته های چوبی کوچک برای زدن بر چسب های مسی،برنجی و ... بر روی سبزیجات باغچه ارگانیک ویلا خود، استفاده کنید.

موقعی که سبزیجات و گیاهان دیگری که کاشته‌اید می‌رسند، باید آن‌ها را طبق برنامه ای که داشتید، بچینید و با دقت فراوان آن‌ها را شستشو دهید. در صورت نیاز با روش فریز کردن و روش‌های دیگر این محصولات طبیعی و حاصل دسترنج خود را ذخیره کرده و در طولانی مدت از آن‌ها استفاده کنید.

 

ویلاهای منطقه