خرید ویلا، زمین - باغ

گیلان - زیباکنار  
دوشنبه 04 تیر 1397

اگر شما جزو آن دسته از کسانی هستید که از آب لوله کشی استفاده می کنید، بسیار مهم است که از مواد موجود در آب آشامیدنیتان مطلع باشید. مثلا اگر شما ویلا یا ملکی در خارج از شهر داشته باشید گاهی اوقات ممکن است آب آشامیدنی آن منطقه دارای آلودگی های شیمیایی ، باکتری ها و فلزات سنگین باشد. اکثر مردم فکر می کنند که آب آشامیدنی آنها حاوی هیچ آلاینده ای نیست، اما همیشه چنین نبوده است. تحقیقات نشان می دهد که در برخی از مناطق که میزان آلاینده های موجود در آب آشامیدنی بالاتر از حد مجاز است ، متوسط طول عمر ساکنین آن رو به کاهش است.پس بهتر است برای اینکه آب گواراتر و سالمتری بنوشید از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنید.در این مطلب می خواهیم راهنمایی مهم و کلی در مورد نحوه انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی برای ویلا شما ارائه دهیم.

انتخاب تصفیه آب خانگی

 با توجه به وجود برندهای گوناگون و ویژگی های مختص به هر کدام، در نگاه اول انتخاب یک دستگاه تصفیه آب خانگی دشوار به نظر می رسد، اما با دانستن نکات و ویژگی های مهم یک دستگاه تصفیه آب خانگی می توانید دستگاه مورد نظر و مناسب را گزینش کنید که علاوه بر مناسب بودن مصرف شما از کیفیت و استاندارد های بالایی برخوردار باشد.

 نکات قابل توجه قبل از خرید دستگاه تصفیه آب:

 - تحقیق درباره گارانتی و خدمات پس از فروش

 - تحقیق درباره تامین قطعات و فیلترهای یدکی دستگاه تحقیق کنید

 - اطمینان از وجود سوئیچ ها و تجهیزات محافظ پمپ

- آشنایی با انواع فیلترها

پس از توجه به این نکات، در هنگام خرید به موارد زیر توجه کنید:

۱ – بهداشتي بودن كليه اجزا و قطعات

 هدف شما برای تهیه ی دستگاه تصفیه آب، ارتقای سطح سلامتي تان است، در نتیجه باید دستگاهی تهیه کنید که این نیاز شما را برطرف کند. پس با توجه به این موضوع این دستگاه باید بهداشتي و مناسب براي استفاده خوراکی باشد (Food Grade‌). اگر این مورد رعایت نشود و دستگاه از مواد و پلاستيك هاي بازيافتي و غير بهداشتي ساخته شده باشد، مواد مضر راه به مواد غذایی شما پیدا می کنند و سلامتي شما به خطر می افتد. عدم رعایت این نکته باعث ارزان بودن دستگاه هاي تصفيه آب متفرقه می شود. پس حتما برای خرید دستگاه تصفیه آب برای ویلا خود توجه کنید تاييديه هاي بهداشتي مانند NSF را دارا باشد. گواهینامه NSF به مصرف کننده این اطمینان را می دهد که دستگاه تصفیه آبی که می خواهد خریداری کند قادر به ارتقای سطح کیفیت آب آشامیدنی خانواده او می باشد و دستگاه خریداری شده اشان در كارخانه هاي معتبر،‌ توسط دستگاههاي تمام اتوماتيك و در محيط هاي بهداشتي توليد شده باشد.

۲ – مراحل تصفيه آب و كارايي آنها

خیلی از خریداران دستگاه تصفیه آب خانگی، ملاک برتر بودن یک دستگاه به دیگر دستگاه ها را بیشتر بودن مراحل تصفیه آب آن دستگاه می دانند. باید بدانید که تعداد مرحله استاندارد برای دستگاه تصفیه آب خانگی با فناوری اسمز معکوس، ۵ مرحله می باشد:

- دو مرحله فیلتر الیافی جهت از بین بردن مواد معلق نظیر گل و لای، شن و ماسه و زنگ لوله ها

- یک مرحله فیلتر کربن جهت از بین بردن کلر، گازهای شیمیایی و بوی نامطبوع آب

- یک مرحله اسمز معکوس (RO) جهت از بین بردن ناخالصی ها و سموم محلول در آب

- یک مرحله فیلتر کربن نهایی جهت از بین بردن بوی احتمالی بوجود آمده به دلیل ماندگی آب در منبع دستگاه

پس به این نتیجه می رسیم که تعداد مراحل لازم برای تصفیه آب همین تعداد می باشد و تعداد مراحل تصفیه بیشتر، نه تنها غیر ضروری است بلکه احتمال آن وجود دارد باعث تهدید سلامتی شما بشود. برای مثال بعضی از دستگاههای تصفیه آب غیر استاندارد، با افزودن یک فیلتر به عنوان مرحله ششم، ادعا می کنند که املاح معدنی مفید به آب می افزایند. اما متاسفانه در ساختار این فیلترها، سنگ های غیر بهداشتی استفاده می شود که علاوه بر آن که هیچ پایه و اساس علمی و بهداشتی ندارند، بلکه محل مناسبی جهت رشد میکروبها و باکتری ها هستند. پس حتما به این مورد دقت کنید که در هیچ کدام از مراحل تصفیه آب نباید چیزی به آب افزوده شود بلکه تمامی مراحل تصفیه آب باید مانند یک صافی، مواد و ناخالصی های موجود را از آب جدا کنند. پس در اضافه شدن ماده ای به آب توسط دستگاه، نسبت به بهداشتی بودن دستگاه شک کنید.

۳ – جنس فيلترهاي كربن

نقش فيلترهاي كربن درتصفيه آب، حذف كلر، گازهاي شيميايي محلول در آب، طعم و بوي نامناسب آب مي باشد. كربن به كار رفته در تصفيه آب مي بايست منشا گياهي داشته باشد تا مناسب براي مصارف خوراكي باشد. در دستگاههاي استاندارد و بهداشتي، اين كربن از گياهاني نظير پوست ميوه نارگيل (Coconut Shell) و يا چوب بامبو به دست مي آيد. در نتيجه عاري از هرگونه ناخالصي و فلزات سنگين است. اين در حالي است كه كربن به كار رفته در دستگاههاي نامرغوب و غير بهداشتي ممكن است از جنس زغال سنگ باشد. زغال سنگ از آنجا كه ماهيت معدني دارد،‌سرشار از فلزات سنگين است كه براي بدن به شدت زيان آور است.

۴ – نوع اتصالات تصفيه آب

نشتي و چكه مداوم آب، خيس شدن كابينت ها و … مشکلاتی هستند که دستگاه های تصفیه آب خانگی غیر استاندارد به وجود می آورد، پس بهتر است با انواع اتصالات تصفيه آب خانگي آشنا شوید، این اتصلات به دو دسته تقسيم مي شوند:

دسته اول: اتصالات مهره اي (JC): اين نوع اتصالات متداولترین اتصالات هستند که قیمت ارزانی دارند اما پر دردسر هستند، به سرعت دچار استهلاک شده و به راحتي مي شكنند و باعث نشتي آب می شود. حتي با كيفيت ترين اين نوع از اتصالات نيز ممكن است پس از چند بار باز و بسته شدن، اصطلاحا هرز شده و ديگر مانند روز اول آب بند نشوند.

دسته دوم: اتصالات سريع (Quick Connect) اين نوع اتصالات از اتصالات مهره اي مرغوب تر هستند و تنها با يك فشار، شيلنگ را در خود قفل مي كنند و به دليل دارا بودن واشرهاي ريز درون خود، از هرگونه نشتي و چكه جلوگيري مي كنند. این اتصالات دارای عمر طولاني تري هستند و ظاهر ظريف و زيباتری دارند. قيمت آنها از اتصالات مهره اي گرانتر است و به همين دليل ممكن است تصفيه آبي كه در آن از اتصالات كوئيك كانكت استفاده شده كمي از ساير دستگاهها گرانتر باشد.

۵ – نوع محفظه ها (هوزينگ ها)

بهتر است محفظه دستگاه تصفيه آب داراي دو اورينگ (واشر لاستيكي ) باشند تا از نشت آب جلوگيري شود.

۶ – شير برقي

این قطعه در قطع كردن آب ورودي در صورت خاموش شدن پمپ نقش دارد. به عبارت ساده تر، شير برقي از هدر رفتن آب در هنگام خاموش بودن دستگاه جلوگيري مي كند. در برخي از دستگاهها به جاي اين قطعه، از چهارراه تقسيم (Auto Shot off Valve) استفاده مي شود که باعث جلوگیری از نشتي،‌ خرابي زود هنگام قطعه و هدر رفتن آب می شود. اما استفاده از شير برقي به دليل دقت و عمر بيشتر از چهار راه تقسيم بهتر است.

۷ – سوئيچ فشار پايين

در صورت قطعي آب، سوئیچ فشار پایین وظيفه ی خاموش كردن پمپ را دارد، به بیانی دیگر اين قطعه، به عنوان محافظ پمپ عمل می کند. برخي از توليد كنندگان براي كاهش قيمت نهایی،‌ اين قطعه را در دستگاه قرار نمی دهند. بهتر است در هنگام خريد دستگاه تصفیه آب، از وجود اين قطعه در دستگاه توجه كنيد.

۸ – كمپاني هاي توليد كننده و توزيع كننده تصفيه آب

تفاوت زيادي بين يك برند تصفيه آب معتبر كه در شرايط بهداشتي،‌ توسط دستگاههاي تمام اتوماتيك توليد مي شود تا دستگاهي كه در كارگاههای غيربهداشتی چينی توليد مي شود وجود دارد. از طرفی تفاوت زيادی بين يك تاجر كه تعدادي محدود دستگاه تصفيه آب وارد كرده است و فقط به فكر فروش هرچه سريعتر آنهاست تا شركتي متخصص و معتبر كه به صورت علمي و مهندسي شده اقدام به توزيع و پشتيباني يك دستگاه تصفيه آب معتبر مي كند وجود دارد. در تحقيقات خود نسبت به توليد كننده، وارد كننده و توزيع كننده دستگاه تصفيه آب توجه بیشتری نشان دهید و درباره بهترین برند تحقیقات لازم را به عمل بیاورید.

۹ – گارانتی،‌ خدمات پس از فروش و در دسترس بودن نمايندگي هاي مربوطه

گارانتي و خدمات پس از فروش ، نبايد تنها در حد يك شعار و يك برگه ضمانت نامه باشد. در درجه اول شركتي كه خدمات پس از فروش را ارايه مي دهد علاوه بر مهارت فني و تخصصي، مي بايست مجهز به كليه قطعات و اجزاي دستگاه باشد. يكي از نكاتي كه بايد به آن دقت كنيد، موجود بودن كليه قطعات و لوازم يدكي تصفيه آب است. اين نشان مي دهد كه شركت مذکور، توانايي سرويس دهي و رفع عيب دستگاه را در کوتاهترین زمان دارد. علاوه بر اين، مراكز خدمات پس از فروش دستگاهی كه قصد خريد آن راداريد نيز بايد در نزديكي محل زندگي شما وجود داشته باشند تا در صورت بروز مشكل، در اسرع وقت نسبت به حضور در محل و رفع اشكال، اقدام كنند. بنا براين در هنگام خريد دستگاه تصفیه آب، به در دسترس بودن نمايندگي خدمات پس از فروش و پشتيبانی تصفيه آب مورد نظرتان توجه ويژه داشته باشيد.