خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - چمستان  
دوشنبه 28 خرداد 1397

سپری کردن ساعاتی در فضای سبز و در دل طبیعت برای همه ی ما لذت بخش است، البته مسلما اگر بتوانیم چنین فضایی را در حیاط ویلای خود داشته باشیم بسیار لذت بخش تر است. با داشتن آلاچیق تا حدودی می توانیم این فضا را در حیاط ویلای خود بوجود آوریم. در اصل آلاچیق حس بودن در مکان طبیعی و آرام بخش را به انسان القاء می کند.اگر بخواهیم تعریفی ساده از آلاچیق ارائه کنیم می توانیم بگوییم که آلاچیق، محیطی باز و طبیعی است که بوسیله ی چوب و درختان محصور شده باشد، کاربرد آن هم به منظور استراحت و یا دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است.
 در تعریفی وسیع‌تر، آلاچیق به بنای سرپوشیده ای گفته می شود که مواد سازنده ی آن، چوب و فلز می باشد و در قسمت انتهایی آن بخش هایی برای نشستن اشخاص وجود دارد و طرح های آن با توجه به مکانی که در آن‌جا قرار گرفته می شود می‌تواند به صورت مستطیل، مربع، شش‌ یا هشت ضلعی و اشکال استوانه‌ای نیز باشد.

آلاچیق انواع مختلفی دارد که به تعدادی از آن ها در پایین اشاره میکنیم:

آلاچیق چوبی: 

در ساخت این نوع آلاچیق از انواع مختلف چوب درختان بخصوص درخت کاج یا سرو استفاده می‌شود. هر کدام از این چوب ها مزیت هایی دارد، مثلا انتخاب برخی افراد چوب درخت سرو است زیرا وزن خیلی کمتری دارد اما استفاده از چوب درخت کاج در ساخت آلاچیق چوبی مرسوم تر است.

چوب مورد استفاده در ساخت آلاچیق چوبی باید به مواد لازم آغشته شود تا بتواند در مقابل پوسیدگی و یا جویده شدن توسط حشرات مقاوم باشد و مدت زمان زیادی باقی بماند.رسیدگی سالانه به آلاچیق مانند رنگ‌آمیزی بسیار ضروری است تا آلاچیق مثل روز اول نشان داده شود، بر خلاف کشور ما که رسیدگی پس از ساخت بنا اصلا مرسوم نیست.رایج ترین شکل آلاچیق چوبی به‌صورت مسقف و برخی اوقات پوشیده با پیچک‌ ها می باشد. در اکثر آلاچیق‌های چوبی برای وسایل به کار رفته درون آن مثل میز و صندلی از جنس و طرح متناسب با بدنه و رنگ آلاچیق استفاده می شود.برای ساختن یک آلاچیق، مثل آلاچیق چوبی رعایت موارد فنی و ایمنی لازم است. 

مراحل ساخت:

- زیرسازی
ممکن است زیرسازی آهنی نیز باشد.
- اجرای دقیق عمل تراز کردن ‌های لازم
- ریختن بتن یا مواد مشابه یعنی 
به کار گذاشتن صفحه بتنی
- انجام عملیات مربوط به سقف
- رنگ زدن و استفاده از ضد زنگ

هدف ما از ساخت آلاچیق نزدیکی به طبیعت می‌باشد پس استفاده کردن از مواد و مصالح طبیعی همچون سنگ و چوب می تواند به ما حس نزدیکتری به طبیعت بدهد. در کنار آن با توجه به منطقه‌ی جغرافیایی که آلاچیق در آن قرار دارد می‌توان از پوشش‌های گیاهی همان منطقه مثل ساقه های برنج در شمال کشور، برای سقف آلاچیق بهره برد.

مثال های آلاچیق چوبی

آلاچیق چوبی مربع

رایج ترین شکل آلاچیق چوبی، آلاچیق چوبی مربع می باشد که از چوب و ستون‌های چوبی ساخته می‌شود.
کناره‌های این آلاچیق‌ها توانایی پوشیده شدن با نرده را دارند. اگر در ساخت آلاچیق چوبی از چوب توسکا استفاده شود، نمای زیبا و ماندگاری طولانی مدتی را شاهد خواهید بود. در ضمن می شود برای نمای آلاچیق و تناسب دکوراسیون آن از رنگ و یا  لاک الکل استفاده کنید.

آلاچیق‌ چوبی ستونی

با توجه به نام این آلاچیق مشخص می شود اساس کار آن ایجاد ستون‌های استوار است. برای ساخت این نوع از آلاچیق به ۴ ستون چوبی  که دارای روکش PVC اند نیازمندیم، که گاهی اوقات می شود برای ایجاد این ستون‌های اصلی از بتون‌ریزی کمک گرفت. مرحله ی دوم پوشانیدن ستون ها با تیرک های چوبی است.در صورتی که به دنبال روشی باشیم که آسان تر است، صفحه‌ای به شکل بوم بر روی آن قرار داده می‌شود. این نما از لحاظ معماری دارای پتانسیل جلب‌ نظر می‌باشد.

آلاچیق‌های چوبی و سایبان ‌با پوشش افقی

برخلاف باور ما در ساخت آلاچیق فقط اجبار به استفاده از ستون های عمودی نیست بلکه می شود در این نوع بنا، از چینش افقی ستون اطراف آلاچیق استفاده کرد. استفاده از چوب توسکا و یا متریال‌های ضدآب مناسب مرسوم ترین نوع متریال مورد استفاده برای  این کار است.

آلاچیق چوبی ژاپنی

از دیگر طرح های قابل استفاده در ساخت آلاچیق برای دوست داران آداب و رسوم خاور دور، طرح آلاچیق چوبی ژاپنی می باشد. برای این طرح، از چوب سدر و یا توسکا بهره گرفته می شود و در نهایت کار با رنگ‌آمیزی و یا لاک الکل به پایان می رسد.

آلاچیق فلزی :

نوع دیگری از آلاچیق ها، آلاچیق فلزی می‌باشد که ساخت آن با آلاچیق چوبی کمی تفاوت دارد. با توجه به طرح مورد نظرتان که برای آلاچیق انتخاب کردید ممکن است در قسمت‌هایی از آن مانند سقف و یا کف از چوب، سیمان، بتون و نیز دیگر کاورهای مشابه استفاده شود. به تازگی در برخی موارد از آهن خام که قابلیت ارتجاعی زیادی دارد در ساخت بعضی آلاچیق‌ها استفاده می شود.
اگر از مس به جای آهن در ساخت آلاچیق استفاده شود، باعث می شود در طول زمان آلاچیق به رنگ‌های سبز-آبی و قهوه‌ای دیده شود. 

مراحل ساخت:

- شکل‌دهی و کار‌گذاشتن قطعات آهنی
- آماده کردن قطعات لازم ضمن داشتن طرح اولیه
- برهم سوار کردن قطعات و جوشکاری
اغلب پوشش کف آلاچیق های آهنی از چوب است. از آلاچیق فلزی بیشتر در محوطه‌ی مشترک مجتمع‌های ساختمانی، پنت ‌هاوس‌ها و پشت‌ بام ‌ها استفاده می‌شود.

آلاچیق‌های پیش‌ساخته:

اگر برای ساخت آلاچیق زمان کافی در دسترس نداشته باشد با آلاچیق های پیش ساخته، می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن با هر طرح و سلیقه ای که در نظر دارید، در محوطه ی ویلای خود آلاچیق داشته باشید.
این نوع آلاچیق ها نیاز به یک محل دائمی ندارند و به راحتی و در مدت کوتاهی قابلیت نصب و جمع‌آوری دارند. می‌توانید از این آلاچیق ها به راحتی در مکان‌های مختلف به جز استفاده ی عادی، مثل محلی محفوظ در کنار استخرها استفاده کنید.
مواد به کار رفته در آلاچیق‌های پیش‌ساخته با اینکه متفاوت است اما اغلب شامل:آهن، چوب گیلاس، انواع برزنت و پارچه‌های ضد آب، فلزهایی با رنگ کوره‌ای می‌شود و در آلاچیق‌های چادری از دیواره و سایبان‌های کششی استفاده می شود. باید برای انتخاب این سازه های پیش‌ ساخته، کاربرد و مکان‌های احتمالی نصب را در نظر داشته باشید و مناسب‌ترین طرح و جنس را به کار ببرید.
این نوع آلاچیق‌ها تنوع بسیار بالایی دارند و شما با در نظر گرفتن نیاز و شرایط مالی خود طرح‌ مورد نظرتان را سفارش می دهید. آلاچیق‌های ارزان قیمت معمولا برای استفاده در خانه ‌باغ‌، باغ، حیاط ویلاها و حیاط آپارتمان استفاده می شوند.


اکثرا آلاچیق ها با ظرفیت ۶ الی ۸ نفر طراحی می شوند. از بین طرح‌های مختلف هندسی که می شود برای آلاچیق در نظر گرفت، طرح شش‌ضلعی شیک‌ تر به نظر می‌رسد و برای آلاچیق های کوچک طرح مربع از همه مناسب‌تر است.

آن‌چه که در ساخت یک آلاچیق مهم‌ترین مورد به شمار می‌رود، طراحی اصولی و ساخت حرفه‌ای آن است، چرا که اگر از اصول حرفه‌ای ساخت آن مطلع نباشید و اقدام به ساختن آن کنید، در مدت زمان کمی بر اثر تأثیر عوامل مختلف طبیعی آلاچیقتان دچار آسیب شده و در نهایت از بین خواهد رفت.

نکاتی مهم درباره ی ایده های طراحی آلاچیق: 

- توجه ویژه به نورپردازی آلاچیق و انتخاب درست وسایل نورپردازی (پیش از آن آشنایی با انواع چراغهای مخصوص برای فضای بیرونی ویلا لازم است.

- حتما نیازی به داشتن سقف نیست، میتوانید آلاچیق های بدون سقف انتخاب کنید و با انتخاب چارچوب و دیواره های ساده و تغییر کف پوش ها نسبت محیط اطراف خود حدود آلاچیق را معین کنید.

- انتخاب مبلمان متفاوت برای آلاچیق ها (مانند تاب های زیبا که با پارچه و کوسن تزئین شدند)

- می توانید آلاچیق هایی با تکیه بر دیوار ویلا برپا کنید تا علاوه بر دسترسی سریع به آن، سقف نیز به دیوار تکیه داده شود.