خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - نوشهر  
دوشنبه 21 خرداد 1397

در مطالب گذشته به موضوع مزایا و معایب ویلاهای شهرکی پرداختیم. ویلاهای تکی هم مانند ویلاهای شهرکی معایب و مزایای مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل بین داوطلبان خرید ویلای شهرکی و ویلای تکی اختلاف هایی وجود دارد.
در این مطلب ما قصد داریم که با روشنگری های لازم شبهات هر دو دسته از خریداران را برطرف کنیم تا با اطلاعات کافی ویلای مورد نظر خود را خریداری کنند.

قیمت:

ویلاهای شهرکی نسبت به ویلاهای تکی به دلیل شرایطشان و امکاناتی که در اختیار سازندگانشان است از قیمت پایین تری برخوردارند. یکی از شرایط مخصوص به ویلاهای شهرکی استفاده از الگوهای مشابه و بااندازه های تقریبا یکسان می باشد و ویلاها با تراکم زیاد کنارهم قرار داده می شوند. این امر باعث می شود قسمت پرت و بلااستفاده زمین در این ویلاها کمتر بوده و سازنده هزینه کمتری را متحمل می شود. از امکاناتی که در اختیار سازندگان است می توان به خرید یک جای مصالح با حجم بالا از کارخانه های تولید مصالح اشاره کرد. این کارخانه ها به دلیل حجم بالای مصالحی که می توانند به شرکت های انبوه ساز بفروشند مجاب می شوند که قیمت پایین تری را برای آنان در نظر بگیرند، در نتیجه قیمت نهایی ویلای شهرکی کمتر شده و خریدار می تواند با هزینه ی کمتری صاحب ویلا شود.

اما اگر محدویتی در میزان بودجه ی مورد نظرتان برای خرید ویلا وجود ندارد می توانید در ویلاهای تکی و شخصی ساز مطابق سلیقه خود تغییراتی ایجاد کنید و امکان سفارشی‌ سازی ویلا برای شما فراهم می باشد. سازندگان این نوع ویلاها معمولاً سعی می کنند که یک ویلا با امکانات کامل و لوکس بسازند. در کنار این مورد، عواملی همچون استفاده از نیروهای غیرتخصصی، استفاده از زمین بیشتر، خرید مصالح به صورت جزئی و گرفتن مجوز ساخت به صورت انفرادی باعث بالاتر بودن قیمت ویلاهای تکی نسبت به ویلاهای شهرکی می‌شود.

موقعیت مکانی:

ویلاهای تکی نسبت به ویلاهای شهرکی موقعیت مکانی بهتری دارند و تنوع فضایی بیشتری برای آنها در نظر گرفته شده است. البته برای حل این مشکل شرکت‌های انبوه ساز اقدام به ساخت سه نوع شهرک معمولی، جنگلی و ساحلی کرده‌اند که با پوشش دادن سلایق و نیازهای مختلف باعث شده تا حدودی این مشکل برطرف شود. با این‌ حال، خرید ویلای تکی از لحاظ موقعیت مکانی نسبت به خرید ویلای شهرکی گزینه بهتری می باشد و بیشتر سلیقه خریدار در نظر گرفته می شود.

حریم خصوصی و آزادی عمل:

ویلاهای شهرکی با فاصله ی بسیار کم، حتی در برخی موارد به هم چسبیده ساخته می شوند که باعث تردید در خرید این ویلاها می شود. در ضمن سازندگان ویلاهای شهرکی برای ساخت دیوارهای حیاط محدودیت هایی دارند و نمی توانند دیوارهای حیاط این ویلاها را با ارتفاع بالا بسازند. به همین خاطر برخی خریداران هنگام بازدید از ویلاهای شهرکی تمایل زیادی برای خرید نشان نمی‌دهند. البته باید این نکته را در نظر بگیریم که در کنار این مشکل، قوانین بسیار محکمی توسط شرکت‌های انبوه ساز برای فرار از این مسئله در نظر گرفته شده تا مشکلی ایجاد نشود.
اما در خرید ویلاهای تکی، شخص خریدار می تواند اطمینان نسبی از رعایت حریم خصوصی خود داشته باشد و حتی در صورت تمایل می‌تواند دیوارهای ساختمان را تا ارتفاع موردنظر بلند کند. پس با مقایسه بین این ویلاها و ویلای شهرکی، نتیجه می گیریم که ویلاهای تکی آزادی عمل بیشتری برای خریدار به همراه دارد.

امنیت ویلا:

اکثریت خریداران ویلا به صورت مقطعی و زمان خاصی از سال در ویلا سکونت می کنند بنابراین، در نبودشان باید راه حلی برای حفظ امنیت ویلا در نظر داشته باشند. اگر شما خواهان خرید ویلای تکی هستید باید به وسیله استخدام نگهبان، نصب دوربین‌های مداربسته و یا سرکشی‌های منظم، امنیت ویلای خود را تأمین کنید.
اما اگر شما جزو کسانی هستید که خواهان خرید ویلای شهرکی هستید برای حفظ امنیت کار راحتتری دارید و باید نگرانی کمتری در این مورد داشته باشید. شهرک‌ها دارای ماموران امنیتی، حراست و نگهبان هستند که به‌طور پیوسته در محدوده شهرک تردد دارند و به بررسی موارد مشکوک می پردازند. از وظایف این افراد کنترل کلیه ورود خروج، تردد و حمل بار و اثاثیه می باشد و این مسائل را با صاحبین ویلا در میان می‌گذارند. پس با توجه به موارد ذکر شده به این نتیجه می رسیم که ویلاهای شهرکی از لحاظ امنیت در سطح بالاتری نسبت به ویلاهای تکی قرار دارند.

هزینه‌های جانبی:

از دیگر مواردی که باید در خرید ویلای شهرکی به آن توجه کرد، هزینه‌های جانبی سالانه و ماهانه است. نگهداری از امکانات اولیه، فضای سبز، به کارگیری نیروهای امنیتی و نظافت محوطه شهرک مواردی است که پرداختن به آن ها مستلزم هزینه است. در نتیجه افرادی که در ویلاهای شهرکی زندگی می کنند باید یک فرد یا گروهی را برای انجام این امور استخدام کرده و هزینه های مربوط به آن را به صورت شراکتی با دیگر ویلاها پرداخت کنند.
اما در مورد ویلاهای تکی امکانات اولیه و حتی نظافت پیرامون ویلا مثل خیابان‌ها و بلوارها به وسیله نهادهای دولتی انجام می شود و خریدار هزینه چندانی متحمل نمی شود. اما در کنار این موضوع نمی توان هزینه‌هایی مانند استخدام یک فرد برای نگه‌داری از فضای سبز داخلی ویلا و نظافت اتاق‌ها و دیگر بخش‌های ویلا نادیده گرفت.

اطمینان از منابع آب، برق، گاز:

تأمین امکانات اولیه مانند آب، گاز و برق از مهمترین مسائل برای یک ویلا می باشد و بعضی اوقات با دردسرهای زیادی همراه است. اما برای افرادی که ویلای شهرکی خریداری میکنند این مشکل وجود ندارد و وظیفه گرفتن مجوز بر عهده شرکت‌های انبوه ساز خواهد بود.

جمعیت و رفت و آمد:

در زمان های عادی از لحاظ تراکم جمعیت و تردد، تفاوت چندانی بین ویلاهای شهرکی و تکی نیست زیرا در روزهای غیر تعطیل افراد بسیاری در آنها اقامت ندارند، اما ایام تعطیلات سال احتمال اقامت بیشتر صاحبین ویلاهای شهرکی به همراه خانواده و خودروهای شخصی شان می تواند فضای شلوغی را به وجود بیاورد.
ولی ویلاهای تکی این مشکل را نداشته و احتمال شلوغ شدن و تراکم جمعیت در کنار آنها کمتر است.
اما در کل نمی‌توان از حجم کلی مسافران و گردشگران در ایام تعطیلات چشم پوشی کرد و می‌توان گفت که احتمال اینکه این شلوغی‌ها برای ویلاهای تکی نیز رخ دهد زیاد است.