خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - نمک آبرود  
دوشنبه 22 آذر 1395

راهنمای خرید زمین در شمال

یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری با بازده عالی، خرید زمین در شمال کشور می باشد. اما اخیرا اخبار ناخوشایندی در رابطه با اتفاقاتی که با خرید زمین در شمال کشور افتاده است به گوش می رسد که نمی شود آنها را نادیده گرفت. به همین خاطر اگر قصد خرید زمین را داشتید باید به افراد مطمئن مراجعه کرده و از راه قانونی اقدام کنید.

در حال حاضر در برخی از مناطق روستایی و شهری در شمال کشور، زمین هایی ارزان به فروش می رسد و بعضی از افرادی که تصمیم می گیرند با خرید زمین، ویلای مورد پسندشان را بسازند از خرید این زمین ها استقبال می کنند. اما در بیشتر موارد علت ارزان بودن این زمین ها این است که جزو زمین های تغییر کاربری داده هستند که در گذشته زمین کشاورزی بوده است و در حال حاضر به صورت غیر قانونی یا قانونی تغییر کاربری داده اند. .در نظر داشته باشید، که زمین های بدون مشکل و دارای سند با قیمت بالاتری فروخته می شود.

مورد دیگری که ممکن است دلیل ارزانی یک زمین در شمال باشد، خرید زمین خانوادگی است. فروشنده این زمین با شما شرط می کند که به صورت مشارکتی این زمین را بسازد که دلیل آن این است که زمین خانوادگی بوده و فرد پولی بابت زمین نداده است. البته این کار قانونی است و فروشنده به علت نداشتن توانایی مالی این کار را کرده است که در این مورد هم به شما توصیه می شود با دیدن سند قانونی زمین و حضور افراد کاربلد، این کار را انجام دهید.

نکات مهم برای خرید زمین در شمال:

اگر قیمت زمینی که قصد خریداری آن را دارید پایین تر از دیگر موارد مشابه در منطقه بود، بهتر است قبل از خرید آن زمین از جهاد کشاورزی استعلام گرفته و اطمینان حاصل کنید که این زمین متعلق به اراضی کشاورزی نباشد. در چند سال اخیر به دلیل رونق بازار فروش زمین در شمال کشور، شلوغ شدن شهرهای اطراف منطقه ی ساحل خزر مثل تهران و افزایش تمایل مردم به ساخت و ساز در شمال کشور، به کشاورزی لطمه زده زیادی وارد شده و باعث شده بسیاری از زمین های حاصل خیز و اراضی جنگلی را ازبین برده یا تخریب کنند و با تغییر کاربری، این زمین ها به عنوان زمین قابل ساخت و ساز به فروش برود. پس باید قبل از خرید زمین، از اداره راه و شهر سازی و منابع طبیعی منطقه مذکور استعلام کنید که زمین موردنظر جزو اراضی کشاورزی نباشد.

در برخی از قسمت های شمال کشور افراد بومی که زمین های دیگران را به صورت امانی در اختیار داشته اند اقدام به فروش زمین ها کرده و از بازار داغ خرید و فروش زمین سواستفاده می کنند.

از دیگر موارد مهمی که قبل از خرید زمین باید به آن توجه شود، نداشتن مشکل ساختاری زمین مورد نظر می باشد.

بعضی از زمین های فروخته شده در شمال فاقد سند می باشند. برای جلوگیری از بروز مشکلات باید قبل از عقد قرار داد، سند معتبر محضری را مشاهده کنید و از افراد محلی مورد اعتماد در مورد کاربری زمین پرس و جو کنید. البته باید به این نکته هم توجه داشت که بیشتر زمین های شمال کشور فاقد سند ثبتی هستند، اما این به این معنا نیست که جایگزینی برای آن وجود ندارد زیرا باید از طرف شورای شهر و روستای محل و مسئولان ذی ربط سند جایگزین داشته باشند، در غیر این صورت فاقد اعتبار است. دو دسته از معتبرترین سندها برای زمین های شمال کشور، تک برگی و شورایی هستند، که دسته ی اول اجازه ساخت دارند و دسته دوم در بعضی موارد با مشکل مواجه هستند.
به جز این دو مورد با تعدد انواع سند رو به رو هستیم که برای مثال میتوانیم از سندهای علوی که تا حدی اجازه ساخت و ساز دارند و سندهای اوقافی که با توافق طرفین و پرداخت هزینه و اجاره بها می توانند، اجازه ساخت و ساز بگیرند نام ببریم.

اگر قصد خرید زمین ساحلی دارید حتما اطمینان حاصل کنید که زمین دارای سند خالصه است. این نوع سند از اعتبار برخورد دار است.

توجه به بومی یا غیر بومی بودن منطقه ای که زمین در آن واقع شده است در صورتی که قصد ساخت ویلا در آن داشته باشید بسیار مهم است، زیرا ممکن است تفاوت فرهنگی شما با افراد بومی در آینده مشکل ساز باشد.

به این مورد توجه داشته باشید که قیمت زمین در شمال کشور برحسب میزان فاصله با ساحل و دریا و جنگل، اجازه ساخت و تعلق گرفتن خدمات رفاهی محاسبه می شود.

هرگز برای خرید زمین در شمال تنها به یک محل اکتفا نکنید، به عنوان مثال فقط به یک مشاوره املاک اکتفا نکرده و به چند مکان دیگر هم مراجعه کنید که بهترین پیشنهاد، مراجعه به شرکت های معتبر و با سابقه طولانی می باشند و در آخر در مورد مالک یا مالکان آن زمین، پرس وجو کنید.

شاید شما هم از آن دسته از افراد باشید که با خواندن این مطالب قید خرید زمین در شمال را بزنید اما نگران نباشید، زمین دارای سند همیشه دارای اعتبار کافی است و یک سرمایه گذاری بسیار پرسود می باشد. خصوصا اگر بودجه مناسبی را برای این کار در نظر داشته باشید. اگر زمین دارای سند و معتبر خریداری کنید می توانید در مدت زمان مناسب با ساخت وساز یا فروش زمین به سود مورد نظر خود برسید. خرید زمین نه تنها در شمال بلکه در هر جای دیگری ممکن است مشکلاتی داشته باشد. اما در صورتی که آگاهی داشته باشیم واز لحاظ صحت وسقم قانونی تمام موارد را بررسی کنیم می توانیم به مقصود مورد نظرمان برسیم، پس به موارد فوق توجه کرده تا با خریدی نامناسب هم به سرمایه، هم به منابع طبیعی اطراف مان ضرر نرسانیم.