خرید ویلا، زمین - باغ

تهران - لواسان  
دوشنبه 20 آبان 1398

امروزه با گسترش ارتباطات بین فرهنگ های مختلف و آگاهی معماران و سازنده ها از سلایق کاربران ویلاها شاهد ایجاد و شکل گیری ایده های مختلف در طراحی و اجرای ویلاها هستیم. در ایران با گسترده شدن فضاهای متراکم شهری و روند شهرنشینی و محدود بودن طراحی فضاهای مسکونی شهری، ساخت ویلاها در مناطق ییلاقی و اطراف شهرها رشد بسیار بالایی دارد.
در طراحی ویلا از سبک های مختلفی از جمله موارد زیر پیروی میشود:
به طور کلی سبک های طراحی ویلا در دو دسته کلاسیک و مدرن میباشد که هر یک زیرمجموعه های دیگری دارند.
سبک کلاسیک مناسب افرادی است که علاقمند به زندگی در ویلاهای سنتی و قدیمی هستند و سبک دوم مناسب کسانی است که دوست دارند ویلایشان  شیک و بر اساس مدروز ساخته شود.
سایر سبک هایی که در طراحی و اجرا ویلا ها پرکاربرد است شامل:

  • سبک مدیترانه ای
  • سبک روستایی یا روستیک
  • سبک ییلاقی
  • سبک شهری یا شهرکی
  • سبک لاکچری
  • سبک ترکیه ای

میباشد.

ویلاهای مدرن
در سبک مدرن ویلا دارای حجمی منسجم است که در طراحی این نوع از ویلاها روشنایی، سادگی بدون فرم های سنتی دیده میشود که در کنار آن از وسایل پر زرق و برق استفاده شده است.
در ویلاهای مدرن حجم رایج مستطیلی شکل است که با به کارگرفتن ابعاد و ارتفاع های مختلف به آن شکلی ساده اما در عین حال جذاب میبخشد. به طور کلی پلان این نوع ویلاها باز و روشن است و از جداکننده های کمتری بین فضاهای داخلی استفاده میشود. در ویلاهای مدرن رنگ هایی که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد سفید و خاکستری است. استفاده از مصالحی هم چون بتن، فولاد و شیشه های وسیع در نما، یکی دیگر از مشخصه های بارز این نوع سبک به شمار میرود.

ویلاهای کلاسیک یا سنتی
از مشخصه های ویلاهای کلاسیک، تقلید از قالب های تاریخی مخصوصا معماری یونان و رم باستان میباشد که در آن تقارن، تناسب و هماهنگی کاملا محسوس و قابل مشاهده است.
سبک کلاسیک قدیمی ترین سبک طراحی است که هنوز طرفداران زیادی دارد. به طور کلی افرادی که تجمل گرا هستند علاقمند به سکونت و استفاده از ویلاهای کلاسیک میباشند.
در ویلاهای کلاسیک ستون های بلند با سر ستون ها مزین به گچبری و تزییناتی از جمله نقاشی در فضاهای داخلی

ویلاهای مدیترانه ای
ویلاهایی که در نزدیک ترین فاصله از دریا هستند و ویوی دریا را دارند را سبک مدیترانه ای میگویند حیاط این ویلا ها چسبیده به دریا است و معمولا استخر های مشرف به دریا در حیاط ویلاهای مدیترانه ای ساخته میشود. اطراف ساختمان و فضاهای داخلی پر از گل ها و گیاهان تزیینی و زیباست و نمای این ویلا ها اغلب سفید رنگ است.
سبک مدیترانه ای زیر مجموعه ای از سبک کلاسیک به شمار میرود. طراحی این نوع از ویلا هیچ محدودیتی ندارد و وابسته به نیاز و سلیقه کاربر است.

سبک سنتی یا روستیک
در طراحی ویلاها به سبک روستیک یا روستایی از مصالح بومی و طبیعی همان اقلیم استفاده میشود، مثل سنگ، کاهگل، آجر
حجم و پلان این ویلاها بسیار ساده است و در حدی میباشد که بتوان نیازهای سکونت یک فرد در قالب زندگی روستایی را شکل داد.
فضاهای داخلی و خارجی از یک نوع مصالح ساخته شده و دارای تراس، ایوان و گیاهان طبیعی میباشد
همینطور ساخت شومینه سنگی یکی از اجزای مهم سبک روستایی است.
امروزه ترکیب سبک مدرن و روستیک سبک نویی را به وجود آورده که طرفداران خاص خود را دارد در این سبک نو پلان کاملا باز و مدرن با شیشه های وسیع است ولی درون ویلا با مبلمان روستیک چیدمان میشود

سبک ییلاقی
ویلاهای ییلاقی به طور معمول فلت و یک طبقه هستند و اگر تمایل به تماشای منظره پیرامون ویلا را داشته باشید میتوانید از نردبانی که متصل به بام یا تراس طبقه بالا است استفاده کنید
در طراحی ویلاهای ییلاقی شیب سقف خیلی کم است. این نوع ویلاها در بین باغات یا میان باغ شخصی ساخته میشود.
ادغام سبک کلاسیک، مدیترانه ای و ییلاقی کانسپت خلاقانه ای است و طرح ایده آلی را به وجود میاورد.

سبک شهری یا شهرکی
در طراحی ویلاهای شهری یا همان شهرکی، حیاط های ویلاها به یکدیگر متصل اند و ساختمان ها در فاصله خیلی کمی یا چسبیده به هم قرار دارند. در این سبک تراس تعریف نشده است. قیمت این نوع ویلا ها نسبت به سایر ویلاها ارزان تر است و مصالح کاربردی در نمای آن از سنگ است.

سبک لاکچری
ویلاهای سبک لاکچری زیر مجموعه ای از سبک مدرن است اما طراحی آن ها فراتر از ویلاهای مدرن میباشد. در ساخت ویلا به سبک لاکچری از بهترین متریال و مصالح روز استفاده میشود . این نوع ویلا بسیار شیک است. از جمله امکاناتی که در طراحی ویلا با سبک لاکچری استفاده میشود: تراس با ویوی بی نظیر، استخر، سونا، جکوزی، کفپوش هایی از جنس سنگ و سرامیک لوکس و ... میباشد. به دلیل خاص و لاکچری بودن این سبک، افراد بسیاری علاقمند به سکونت در این ویلا های پر زرق و برق هستند.

سبک ترکیه ای
نوعی دیگر از سبک های طراحی ویلا سبک ترکیه ای میباشد که اخیرا طرفداران زیادی در ایران پیدا کرده است . در سبک ترکیه ای فضاهای داخلی با سقف بسیار بلند ساخته میشود. سقف شیروانی با رنگ قرمز از مشخصه های این سبک است. این ویلاها به طور معمول 4 خوابه و استخردار هستند.

همانطور که گفته شد در طراحی ویلا از سبک های متفاوتی استفاده میشود که در ایران سبک مدرن و کلاسیک مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.