خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - نور   ( رویان )
پنج شنبه 03 آبان 1397

نام جَکوزی برگرفته از نام شرکت آمریکایی (1915) تولید کننده ی آن می باشد. اولین محصول این شرکت وان حمام با جت‌ های آب ماساژ دهنده (وان حمام گردابی) بود. موسسان این شرکت برادران جکوزی بودند.

جکوزی در اصل محیط بسته ای است که مانند حوضچه می باشد و درون آن، آب با فشار قوی توسط پمپ های قوی جهت ماساژ عضله ها، مفاصل، استخوانها و رفع خستگی خارج می شود. این پمپ های قوی از طریق لوله‌‌های تعبیه شده در قسمتهای مختلف دیواره، آب را به درون حوضچه هدایت می کنند و افرادی که از جکوزی استفاده می کنند اعضاء بدن خود را به نوبت، در راستای فواره‌ های زیر آب قرار میدهند.

جکوزی دارای یک یا تعدادی پله یا پاشویه است که استفاده کنندگان از جکوزی بتوانند روی آن نشسته و ماهیچه پا و پشت را به وسیله برخورد آب پرفشار همراه با هوا، ماساژ بدهند. غالبا کاشی و سرامیک به منظور تزیین جکوزی به کار برده می شود.

جکوزی دارای ظرفیت های یک و چند نفره می باشد. جنس بدنه جکوزی یک نفره از فایبرگلاس می باشد و اغلب در اتاق ویلا یا حمام ویلا قرار داده می شود. در این مدل جکوزی، بعد از هر بار مصرف، آب موجود در جکوزی خارج می شود که برخی از این مدل جکوزی ها دارای المنت حرارتی به منظور گرم کردن آب هم می باشند.

علاوه بر ساخت جکوزی، میتوانیم از جکوزی های پیش ساخته استفاده کنیم. بعضی از جکوزی‌ های پیشرفته ویژگی ها و امکاناتی مثل ماساژور، سیستم تزریق گاز ازن برای استریلیزه و پاکیزه سازی آب، چراغ‌ های تعبیه شده زیر آب و پس زمینه، رادیو، صفحه کنترل کامپیوتری، اسپیکر ضد آب، ریموت کنترل و بالشتک زیرسری دارند.

مراحل ساخت جکوزی

  • طراحی و اجرای سیستم لوله کشی

تاسیسات کلی جکوزی متشکل از مسیر تصفیه، گرمایش و ماساژ می باشد. سرعت بالای آب در لوله­ هایی که در انتها به جت های جکوزی می رسد باعث می شود که این لوله ها افت فشار زیادی داشته باشند، با توجه به این مسئله، در صورتی که در ساخت جکوزی به این موضوع اهمیت داده نشود و انتخاب سایز لوله ها به طور صحیح انجام نشود، جت های جکوزی، ماساژ را به درستی انجام نمی دهند.

  • ساخت رینگ های جکوزی

در ساخت جکوزی یک رینگ برای جت های بالا و رینگ دیگر برای جت های پایین لازم می باشد که این رینگ ها را می توان از گالوانیزه، استیل و یا با فیتینگ ها ساخت.

  • آجرچینی

جکوزی حوض کوچک آب گرمی است که ابعادی حدودا 2.5 * 2.5 و به عمق 1.5 متر دارد و در این مرحله متناسب با ابعادش آجر چینی آن انجام می شود.

  • نصب جت ها و شیلنگ های هوا

جت های جکوزی ساخته شده از جنس استیل، گالوانیزه و پلاستیک می باشند. تعبیه شیلنگ های هوا به منظور بیشتر کردن حجم آب و هوای ورودی به جکوزی و ماساژ بهتر بسیار ضروری است.

  • نازک کاری

این مرحله شامل سیمانکاری، آب بندی و سرامیک کاری می باشد. اگر میخواهید یک جکوزی زیبا داشته باشید، نازک کاری یکی از مهمترین ترین بخش های ساخت جکوزی می باشد.

ساخت جکوزی ترکیبی از هنر، علم و تجربه می باشد و با تخصص و رشته های فراوان دیگری درگیر است. انجام تمامی مراحل بالا علاوه بر مجموعه مهندسین ماهر، نیازمند وجود افراد فنی با تجربه می باشد که توانایی اجرا را به بهترین نحو داشته باشند.

تفاوت شرایط آب استخر و جکوزی

دمای متداول آب در جکوزی ها بین 36 تا 40 درجه سانتی گراد است که در مقایسه با دمای متداول آب استخر، بسیار بیشتر است. افزایش دمای آب، احتمال ته نشین شدن رسوبات در داخل آب و نرخ تبخیر را افزایش می دهد که سبب افزایش درصد ذرات جامد محلول در آب، افزایش احتمال رشد باکتری ها، آلوده شدن آب و تسریع واکنش مواد شیمیایی موجود در آن است.

ضمن آنکه در جکوزی نسبت به استخر، بار ناشی از حضور شناگران بیشتر بوده، در نتیجه مواد آلاینده به واسطه تعریق بیشتر، چربی روی پوست، کرم های ضد آفتاب، صابون و شامپو و حتی ادرار بسیار بیشتر است.