خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - رویان  
چهارشنبه 11 مهر 1397

شهرک ساحلی هایگاشن مجموعه ای است که به ارامنه تعلق دارد و این شهرک واقع در نزدیکی شهر رویان می باشد. در این شهرک زندگی مسالمت آمیز همراه با آرامش ارامنه و ایرانیان در جریان است.

هایگاشن حدود 50 سال است که ساخته شده و هموطنان اقلیت ارمنی و مسیحی ما با احترام و رعایت کامل قواعد و قوانین در آن زندگی می کنند. ساکنان این شهرک با رعایت کامل موازین و قوانین به زندگی در آن مشغولند و در مناسبت های ملی و مذهبی، میزبان مراسم عدیده ای هستند.

در این شهرک، کلیسای قدیمی و زیبایی به نام کلیسای آنتوان مقدس قرار دارد که از جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی با ارزش شهر رویان می باشد. این کلیسا بوسیله ی ارامنه پیرو مذهب کاتولیک که در ایران سکونت دارند ساخته شده و کار ساخت و ساز آن آن در سال 1974 میلادی به پایان رسیده است. اگر بخواهیم جزییات این کلیسا را بررسی کنیم باید بدانیم دیوارهای بیرونی کلیسا با سیمان و دیوارهای درونی آن با گچ پوشیده شده است. کلیسا دارای نقشه ای به صورت هشت ضلعی می باشد که روی برخی از ضلع های آن دو عدد نورگیر با پهنای کم قرار گرفته شده است. سقف کلیسا گنبدی شکل است و در بخش وسطی خود دارای گنبدی کوچکتر با ستونی هشت ضلعی و به ارتفاع 5/1 متر با هشت نورگیر میباشد. ناقوسخانه در روبروی درب ورودی قرار داده شده و دارای گنبدی به همراه شش ستون می باشد.

شهرک هایگاشن به خاطر ساحلی اختصاصی اش از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است، به همین دلیل می تواند در عرصه گردشگری فعالیت جدی داشته باشد و به عنوان یکی از قطب های گردشگری رویان تبدیل شود، اما با این حال تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته و به تازگی با پیگیری ساکنان و مالکان ویلای این شهرک 650 متر از ساحل آزاد سازی شده است. شهرک هایگاشن قابلیت آن را دارد که یک مجموعه تفریحی و توریستی به منظور جذب مسافران و گردشگران خارجی و میزبان دیگر ارامنه و ادیان جهان باشد.

در صورتی که این اتفاق به وقوع بپیوندد به جز درآمدهای ارزی برای اقتصاد کشور، از جهت فرهنگی و سیاسی هم یک فرصت ارزشمند است تا گردشگران خارجی را با نمونه ای از احترام و ارزش ادیان در ایران آشنا کند.

شهرک هایگاشن با کمی توجه و تجهیز شدن به امکانات تفریحی و اقامتی دارای شرایط مورد نیاز برای تبدیل شدن به قطب میزبانی از گردشگران خارجی است. سابقه نیم قرنی این شهرک و هوش و همیاری ساکنانش، پشتوانه ارزشمندی برای بهره مندی از ظرفیت های گردشگری این مجموعه است.

با برنامه ریزی هدف دار سازمان میراث فرهنگی و تعریف تورهای گردشگری، تبدیل شدن هایگاشن به یکی از مراکز گردشگری شمال ایران دور از انتظار نیست. هایگاشن می تواند تجربه خلاقانه و نوینی در معادلات صنعت گردشگری ساحل خزر در ابعاد فرا ملی باشد.