خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - محمود آباد  
چهارشنبه 24 مرداد 1397

گرمایش از کف

یکی از سیستم های گرمایشی پیشرفته، سیستم گرمایش از کف Floor heating می باشد که در کف ویلا و محل مورد نظر قرار گرفته می شود. این روش مدت زمان زیادی است که در اروپا و امریکا کاربرد دارد و به تازگی در ایران طرفدارانی پیدا کرده و از آن در ویلا و منازل مسکونی استفاده می شود.

انواع سیستم گرمایش از کف:

گرمایش از کف با آب گرم

به سیستم گرمایش از کف که از تلفیق مجموعه ای از لوله های 5لایه تشکیل شده، سیستم گرمایش از کف با آب گرم می گویند که در کف ویلا نصب می شود.

آب گرم جریان یافته در لوله ها به وسیله بویلر(پکیج) یا موتورخانه شوفاژ گرم شده و پمپ های سیرکولاتور در لوله ها چرخش پیدا می کنند و باعث منتقل شدن گرمای آب به کف می شوند.

با گرم شدن کف ساختمان، گرما به صورت تدریجی به کل محیط انتقال پیدا میکند و باعث گرم شدن محیط اطراف ما می شود.

گرمایش از کف برقی

نحوه ی نصب گرمایش از کف برقی کاملا مشابه گرمایش از کف با آب گرم می باشد. در این نوع سیستم، کابل های حرارتی جایگزین لوله های پنج لایه می باشد. عبور جریان برق در این کابل ها موجب گرم شدن ساختمان می شود.

گرمایش از کف برقی در کشور هایی مثل ایران که برق با قیمت ارزانتری در اختیارشان قرار دارد رواج بیشتری دارد.

رادیاتور یا گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف با آب گرم و رادیاتور کارکرد مشابهی دارند و هر دو آن ها با تلفیق با یک بویلر (پکیج ) یا موتورخانه مرکزی، مسئول انتشار حرارت در ویلا و محیط ساختمان میباشند.

تمامی کشورهای توسعه یافته در دنیا به دنبال بهبود کارکرد و پیشرفته شدن سیستم های گرمایشی هستند تا بتوانند هم کارایی آن ها را افزایش دهند و هم حداقل هزینه ی مصرفی را داشته باشند. هر دوی این موارد موجب آسایش بیشتر ساکنان ساختمان و دسترسی آسانتر به دمای ایده آل برای آن ها می شود. پس اگر بخواهیم سیستم گرمایش از کف را با رادیاتور مقایسه کنیم میبینیم که در بیشتر موارد این سیستم کارکرد بهتری دارد و در اصل می توان سیستم گرمایش از کف را همان سیستم ارتقاء یافته رادیاتور دانست.

قیمت گرمایش از کف

نمی توانیم قیمت سیستم گرمایش از کف را به طور دقیق برای هر متر مربع محاسبه کنیم. قیمت این سیستم بستگی به نوع متریال و برند مورد استفاده برای لوازم، طراحی و اجراء بسیار متفاوت خواهد بود.

اگر بخواهیم قیمت این دو سیستم گرمایشی را مقایسه کنیم تفاوت چندانی در آن ها مشهود نمی باشد، اما به طور دقیق استفاده از سیستم گرمایش از کف به دلیل استهلاک کمتر و مصرف سوخت آن، بسیار اقتصادی تر از رادیاتور است.

مراحل اجرای گرمایش از کف

در صورتی که بخواهید سیستم گرمایش از کف شما به بهترین نحو کار کند، الزامی است که تمام مراحل اجرایی با دقت و گام به گام طی شود. تنها در این صورت کیفیت و کارآمدی سیستم تضمینی است.

مراحل اجرایی گرمایش ازکف به ۳ دسته ی قبل، هنگام و بعد از اجرای گرمایش از کف تقسیم می شود.

بیشتر منابع حرارتی مثل موتور خانه و پکیج هر دو توانایی پشتیبانی از سیستم گرمایش از کف را به دلیل پایین بودن دمای آن دارا هستند. اما امروزه استفاده از پکیج بسیار رایج تر است.

مزایای سیستم گرمایش از کف

-گرمای مطبوع

- بیشینه میزان آسایش و آرامش

- استفاده مقرون به صرفه از مصرف سوخت

- آلودگی کمتر

- جلوگیری از کثیف شدن دیوارها و لوازم منزل

- افزایش قیمت منزل

- قابلیت به کارگیری منابع حرارتی گوناگون

- کاهش رطوبت زمین های مرطوب یا خیس

- کمتر بودن استهلاک نسبت به دیگر سیستم های گرمایشی و هزینه نگهداری بسیار پایین

معایب سیستم گرمایش از کف

یکسری از معایب یا در اصل شایعاتی پیرامون استفاده از سیستم گرمایش از کف وجود دارد که هیچ پایه و اساس منطقی وعقلانی ندارد مانند: ایجاد پوکی استخوان، آلرژی و غیره… .

اما دسته ای دیگر از معایب برای این سیستم گرمایشی وجود دارد که در زیر به آن ها می پردازیم:

- زمان پیش گرمایش طولانی سیستم گرمایش کفی
     
36 ساعت زمان پیش گرمایش مناسب برای سیستم گرمایش از کف می باشد، یعنی شروع به کار سیستم در شروع فصل سرما(تنها در شروع اولیه در آغاز زمستان) با دمای ۲۰ درجه سانتیگراد می باشد و قابلیت افزایش 5 درجه در هر ۱۲ ساعت را داراست که با گذشت همان ۳۶ ساعت، به دمای مناسب یعنی ۳۵ درجه می رسیم. که این تعلل به این خاطر است که گرما ناگهانی به زمین شوک وارد نکند. این زمان که نسبتا طولانی به نظر می رسد در  رادیاتور ۱۰  ساعت و در سیستمهایی مثل فن کوئل که جزو سیستم های گرمایشی هوای گرم هستند کمتر از ۱  ساعت می باشد.  

- عدم اعمال تغییرات در کف ساختمان 

سیستم گرمایش از کف، در کف ویلا کارگذاری می شود به این دلیل پس از پایان جایگذاری این سیستم نمی توان دست به تغییرات کلی در کف ساختمان زد بلکه تنها می توان تغییرات جزیی را اعمال کرد. البته به ندرت نیاز به ایجاد تغییرات کلی در کف ساختمان و ویلا می شود.

- کف سازی قبل از اجرای گرمایش از کف

برای پیاده سازی سیستم گرمایش از کف، نیاز به کف سازی داریم که این مشکل هم به وسیله لوله کشی صحیح و به کارگیری فوم بتن یا پوکه حل می شود.
کف سازی به معنای پوشاندن روی لوله های آب، برق، گاز و … به وسیله ملات سیمان می باشد که بع نصب صحیح سیستم گرمایش از کف کمک میکند.

- همه گیر نشدن سیستم گرمایش از کف

بسیاری از نشانه ها حاکی از عدم پذیرش سیستم های جدید توسط اغلب مردم ایران می باشد و این امری ثابت شده است که بسیاری از ما برای استفاده از وسایل جدید موضع گیری می کنیم

مثال های زیادی در این باره می توان گفت مانند: استفاده از لوله های پلیمری به جای فلزی و شایعه سرطان زا بودن این لوله ها.

سوختن کف پا یا داغ شدن بیش از حد کف 

این مشکل نیز تنها به دلیل تبحر و تسلط کم اجرا کننده سیستم می باشد و اگر طراحی و اجرا به صورت دقیق و حساب شده انجام شود هیچگونه مشکلاتی از این قبیل بوجود نمی آید. با اجرای دقیق و حرفه ای هیچگونه داغی آزار دهنده ای احساس نمی شود به این دلیل که حرارت موجود در کف ساختمان کمتر از حرارت بدن است.

با یک جمع بندی کلی به این نتیجه می رسیم که سیستم گرمایش از کف امروزه جزو کاربردی ترین و اقتصادی ترین سیستم های گرمایشی ساختمان است و حتی تمامی مشکلات ذکر شده هم با اجرای صحیح قابل حل شدن میباشد.