خرید ویلا، زمین - باغ

تهران - دماوند  
شنبه 22 آبان 1395

دماوند جایی است که ضحاک، پادشاه ستمگر و اژدهاوش در آن به بند کشیده شده است. فردوسی در شاهنامه روایت می کند هنگامی که فریدون بر ضحاک ماردوش چیره می شود به ناگاه سروشی بر وی فرو می آید و وی را از کشتن ضحاک باز می دارد. این سروش از فریدون می خواهد که ضحاک را در کوه دماوند به بند کشد. بر اساس روایات اسطوره ای کهن، ضحاک در کوه دماوند هنوز هم زنده است و در هزاره چهارم باز هم سرکشی می کند. بر اساس این روایات، پهلوانی که می تواند ضحاک را یکسره از بین ببرد گرشاسب، پهلوان افسانه ای ایران است.

اما از این روایات اسطوره ای که بگذریم کوه دماوند کوهی است در نزدیکی تهران که بلندترین کوه ایران و بلندترین قلهٔ آتشفشانی آسیاست. قله دماوند دومین کوه بلند فلات ایران و خاورمیانه است.

از دیدگاه تقسیمات کشوری، شهر دماوند در استان تهران واقع شده و اگر آسمان صاف و آفتابی باشد، قله دماوند از شهرهای تهران، ورامین، قم و همچنین کرانه های دریای خزر قابل رؤیت است. متاسفانه به علت ارتفاعات شمال شهر دماوند، قله کوه دماوند از داخل شهر دماوند دیده نمی شود. بهترین چشم انداز به قله کوه دماوند از شهر پلور است که پس از عبور از شهرستان دماوند و در ابتدای جاده هراز به آن می رسیم. 

کوه دماوند در سی ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شده و همچنین کوه دماوند از سال ۱۳۸۱ به عنوان اثر طبیعی ملّی در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. 

قله دماوند در فرهنگ کشور ایران مظهر پایداری و استواری و یک نماد ملی است و تاکنون بعنوان یک اثر ملی ثبت شده و به انحا مختلف از آن بعنوان یک نماد ملی یاد می شود. 

معرفی شهر دماوند 

دماوند، یکی از شهرستان های استان تهران است. این شهرستان با مساحتی حدود 188 هزار هکتار در محدوده شهرستان های فیروزکوه، آمل، ورامین، گرمسار و تهران قرار دارد و منطقه ای کوهستانی بوده که متوسط ارتفاع آن از سطح دریا حدود دو هزار متر است.

دماوند دارای موقعیتی کوهستانی و ییلاقی است و در طبیعت این منطقه دشت، کوهستان، جنگل، رودخانه و دریاچه دیده می شود. 

دسترسی به دماوند از شرق تهران و از اتوبان تهران - پردیس میسر است و اگر شما به سمت جاده فیروزکوه ادامه مسیر دهید شهرستان دماوند را مشاهده خواهید کرد. از داخل شهر دماوند و از کنار چشمه اعلا نیز جاده ای است که از دشت مشاء می گذرد و شما را به جاده هراز متصل می کند. فاصله زمانی دماوند تا تهران 40 دقیقه است که این فاصله کم باعث شده که دماوند به یکی از بهترین انتخاب های ساکنان پایتخت جهت خرید ویلا یا خرید باغ جهت سپری کردن تعطیلات آخر هفته دور از آلودگی و شلوغی تهران تبدیل شود. 

شهرستان دماوند

شهرستان دماوند شامل شهرهای زیر می باشد: 

شهر دماوند که 4 محله اصلی دارد (محله های درویش، قاضی، چالکا و فرامه) و محله های دیگری که در محدوده شهر دماوند قرار گرفته اند شامل جیلارد (گیلیارد)، دشتبان، ولیران، چنار شرق، چشمه اعلاء، شلمبه، حصار بالا، صطلک بالا و باغات شمالی احمدآباد، اوره، روح افزا، دشت مزار و باغات جنوبی گیلاوند، حصار، مراء، خرم ده، کاجان و تمیسیان 

شهر آبعلی 

شهر رودهن 

شهر کیلان 

شهر آبسرد 

مردم دماوند به زبان فارسی با لهجه دماوندی و زبان مازندرانی تکلم می کنند. 

جمعیت این شهر براساس سرشماری سال 1390 ایران، 56315 نفر می باشد. 

طبیعت شهر دماوند

شهر دماوند یکی از مراکز کشت و تولید کشاورزی بوده و با تولیداتی همچون سیب، گیلاس، آلبالو، گردو، سیب زمینی، خیار، زردآلو و دیگر میوه ها و سبزیجات شناخته شده است. علاوه بر آن، فراورده های دامی گوناگونی در این شهرستان تولیدمی شود. عسل از مهمترین تولیدات این شهرستان است. بسیاری از مردم بومی این شهرستان به شکل حرفه ای به تولید عسل اشتغال دارند. به علت وجود گیاهانی همچون آویشن و گَوَن در کوه های این شهرستان که خواص دارویی گوناگونی دارند تولید عسل آویشن و عسل گَوَن با خواص دارویی در این شهرستان رواج دارد.

انواع گونه های جانوری کمیاب در این شهرستان وجود دارند. جانورانی همچون کَل، بز، میش و.... به عنوان عمده ترین حیوانات موجود در حیات وحش این شهرستان شناخته می شوند. علاوه بر آن پرندگان گوناگونی نظیر کبک، تیهو، کبک دری، پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی، قرقی، در این شهرستان حیات دارند. این درحالی است که گذرگاه قشلاقی پرندگان نایاب شکاری همچون بالابان، شاهین و بحری است. 

جاذبه های گردشگری شهرستان دماوند 

از جاذبه های توریستی مهم این شهرستان می توان به چشمه اعلاء، مقبره شیخ شبلی، مسجد جامع، حسینیه ها، دریاچه تار، دریاچه هویر، تیزآب، سنگ پل، غارهای متعدد و قدیمی، پیست اسکی، کوه دماوند و روستاهای اطراف و... اشاره کرد. 

سوغات شهر دماوند 

سوغات شهر دماوند عسل، گردو، سیب، گیلاس، لبنیات، نان محلی (توتک) و ... می باشد

آشنایی با باغ ها و مناطق ویلایی در دماوند 

همان طور که در بالا اشاره شد منطقه دماوند به دو قسمت باغات شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است. 

باغات شمالی در خود شهر دماوند قرار گرفته و شامل: احمد آباد، روح افزا، دشت بان، دشت مزار، اوره و جیلارد می باشد.

باغات جنوبی در جنوب شهر دماوند و شامل حصار، مراء، خرم ده، کاجان و  تمیسیان می باشد.

در حال حاضر چند سالی هست که مناطقی همچون دشت مشاء، کیلان، آینه ورزان، آبسرد و جابان هم به عنوان مناطق اطراف دماوند شهرت یافته و ساخت و ساز ویلا و باغ و باغچه در این مناطق هم رونق یافته است. 

جهت خرید باغ در دماوند باید به امکانات (آب، برق و گاز)، جواز ساخت، آب و هوا، دسترسی، چشم انداز، امنیت، شلوغی، سهمیه آب باغ، پر آبی رودخانه، درختان باغ و قیمت آن توجه داشت.

شیوه قرار گیری باغات در امتداد رودخانه میباشد که بر اساس خیابان بندی و کوچه از رودخانه که مرکزیت اصلی میباشد فاصله می گیرند. منطقه دماوند دارای آب و هوای بسیار مناسب ییلاقی و قابل استفاده در کلیه فصول سال می باشد. 

قیمت فروش باغات شمالی دماوند در تاریخ نگارش این مطلب (پائیز 1395) از متری 1 میلیون تومان تا متری 3 میلیون و در باغات جنوبی دماوند از متری 500 هزار تومان تا 1 میلیون تومان می باشد.

دسترسی به باغات شمالی از مرکز شهر گیلاوند تا خود شهر دماوند 8 الی 10 کیلومتر بوده و به صورت آسفالته میباشد.

دسترسی به باغات جنوبی از مرکز شهر گیلاوند تا باغات جنوبی 2 کیلومتر و به صورت آسفالت می باشد.

دماوند به علت سکونت افراد بومی اصیل و اقامت خریداران ویلا از تهران، یکی از امن ترین شهر های ایران است و آمار سرقت و خلاف کمی دارد.

باغات شمالی به علت قدمت بیشتر نسبت به باغات جنوبی شلوغی و تراکم بیشتری دارند و به همین دلیل نسبت به باغات جنوبی قیمت بیشتری دارند در صورتیکه از امکانات و امتیازات مشابهی مثل امنیت، چشم انداز، دسترسی، آب وهوا، رودخانه، درختان و ... برخوردارند.

منطقه دماوند به برکت کوه دماوند، دارای چشمه های متعدد، دریاچه ها و رودخانه های پر آب می باشد و جز مناطق پر آب استان میباشد. اگر نسبت به خرید باغ در دماوند یا ساخت ویلا در دماوند اقدام می کنید نسبت به حفظ بافت طبیعی منطقه متعهد باشید، درختان را قطع نکنید، باغ را بیش از پیش آباد کنید و از مهندسین معمار بخواهید که طراحی ویلا را سازگار با محیط زیست ارائه دهند.

ویلاهای منطقه